torsdag, december 13, 2007

Du underbara bibliotek!

Ur en bibliotekaries dag på jobbet.

En 7-årig flicka med luciavåfflat hår kommer in i det anspråkslösa skolbiblioteket och bläddrar förstrött bland bilderböckerna. Bibliotekarien frågar,
- Jaha, ska det bli härligt med jullov nu?
Våffelflickan svarar:
- Ja, men jag kommer sakna biblioteket.

Dagar som dessa känns det lite extra att vara bibliotekarie och att ha ett bibliotek som arbetsplats. Här nedan har jag hittat en bild som skulle kunna vara mitt drömbibliotek. Hur ser ditt drömbibliotek ut? Här finns fler underbara bilder på biblioteksrum.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ståtliga bibliotek. Men kanske skulle du sakna flickorna med luciavåfflat hår där ibland ändå...

/Sara

Jenny A, gästbloggare sa...

Jo, så sant ... det är ju faktiskt besökarna som gör ett bibliotek!

Anonym sa...

Härlig kommentar, sådant är så gott att höra! Jo, ståtliga var de biblioteken men inte mina drömrum för bibliotek. Jag föredrar känslan i boklådan i "You got mail", det är myskänsla det! Någon som finner sådana bilder får gärna höra av sig!

Anonym sa...

det ser ut som att bilden är från köpenhamns ståtliga bibliotek? jag tycker också att det är ett fantastiskt bibliotek, desvärre vill jag bara informera om att det är på väg att försvinna... ibland undrar man hur många som verkligen uppskattar biblioteket och dess historia!

Jenny A, gästbloggare sa...

Håller med om att bilden inte visar ett bibblo med myskänsla, detta är "maffiosokänsla" :)

Har inte varit på Köpenhamns bibliotek men om det liknar detta ska jag genast försöka ta mig dit på studiebesök.

bilden är från TRINITY COLLEGE LIBRARY DUBLIN