tisdag, januari 16, 2007

Historiska kärleksromaner

Nu har jag hamnat i historiska kärleksromansträsket. (Ja, det finns ett sådant!) Efter att jag plöjt nästan alla Elizabeth Chadwicks historiska kärleksromaner om riddare, korsfarare och barnbrudar i 1000-1400-talets England för ett antal år sedan trodde jag att mitt behov var mättat, men icke! Nu har jag återigen trillat dit.

Det började med att jag läste Elisabet Nemerts Rovfåglarnas tid, en kärleksroman med franska revolutionen som fond och strax efter det hittade jag min nya favorit, Philippa Gregory. Gregory skriver historiska kärleksromaner som utspelar sig i England från 1500-talet och framåt. Böckerna bygger på verkliga historiska personer och händelser men det är ofta en mindre känd eller fiktiv person som står i centrum för handlingen.

Den första bok jag läste av Gregory var "Den andra systern Boleyn" som utspelar sig vid Henrik den VIII:s hov, (han som hade många fruar och halshögg två). Här får vi följa familjen Boleyns liv bland hovets intriger och maktkamper. I boken är det Mary Boleyn som står i centrum men vi får genom henne också veta mer om Anne Boleyn (blivande drottning) och Henrik den VIII. Boken blandar historiska fakta med spekulationer och är både spännande och romantisk. Rekommenderas!

Jag har även läst fortsättningen på denna bok "I drottningens närhet" som handlar om den unga judinnan Hannahs liv åren innan Elizabeth I blev drottning och när Maria den blodige satt på Englands tron. Vi får genom Hannah, som är narr vid hovet, följa med i de olika intrigerna som pågick i maktens korridorer och det är inte ett allt för smickrande porträtt av den blivande drottningen Elizabeth som målas upp i boken. Jag tycker inte att denna bok är riktigt lika bra som "Den andra systern Boleyn" men även här blandas spänning med romantik och samtidigt får man sig en historielektion till livs. Om man orkar med fler historiska kärleksromaner har Gregory även kommit ut med en bok som handlar om Elizabeths första år vid makten. Här vill jag också passa på att tipsa om den nu flera år gamla men otroligt bra filmen Elizabeth som också den handlar om Elizabeth I:s första år vid makten. Rollen som Elizabeth spelas jättebra av Cate Blanchett som är en av mina favorit skådespelerskor. Om ni inte har sett den här filmen så gör det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad många bra tips på historiska romaner! Ska absolut kollas upp! Tack så hjärtligt! =)

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Ja, verkligen jättebra tips om man skulle få för sig att prova genren! :-)

Anonym sa...

Kul! Ska absolut kolla in några av dom böckerna. "Quo vadis" är annars helt suveränt bra. Utspelas på Kejsar Neros tid i Rom.
Annars har jag precis läst färdigt "Undrens tid" av Nicholas Sparks. Historisk på så sätt att den utspelas på 50-talet. Kärleksroman på alla andra sätt. Underbar!
Näsdukar är ett måste.:-)

Kram / malin

Ps.
(Man kunde läsa första kapitlet på förlagets hemsida. www.exlibris.nu) ds.

Anonym sa...

Läst några böcker av Nermerts står på tur till Rovfåglarnas tid. Sådär! Gregorys:Den andra systern Boleyn var mycket bra.Blir intresserad av Chadwwicks böcker. Men! Har ni läst Anna Sparres böcker om Sveriges "kungligheter"? Mycket läsvärda liksom Elsie Rydsjös böcker om Karolina på Karl XII tid.