torsdag, mars 08, 2007

Bok & film


Väldigt många filmer bygger på manus som skrivits med en roman som förlaga. Just nu är filmen Notes On a Scandal aktuell här i Sverige. Cate Blanchett spelar den fyrtioåriga lärarinnan Batsheba som inleder ett förhållande med sin 16-årige elev. I bakgrunden finns hennes äldre kollega Barbara som på ett lite udda sätt blir Shebas vän och förtrogna.
-
I väntan på att filmen ska visas i min lilla stad, har jag läst boken, Anteckningar om en skandal, av Zoe Heller, från 2005. Den är ett exempel på hur en bok som fått ställas ner i bibliotekets magasin åter kan få en hausse, t ex genom att den blir film. Nu är alla (nåja det är två) ex utlånade.
-
Vad är det för en bok då? Jag fann den väldigt fängslande. Den inre handlingen berättar om beroende och självbedrägeri. På slutet är det riktigt otäckt. Kan verkligen rekommenderas!
Klicka på bilden för filmrecension!

2 kommentarer:

AnnCharlott sa...

Och jag kan verkligen rekommendera filmen - mycket välspelad. Och lite av den där krypande otäcka känslan från boken har man allt fått med i filmen också.

Elin Wernestad sa...

Åh den här filmen vill jag också se, har läst om den och den verkar vara superbra! Cate Blanchett är verkligen en suverän skådespelerska och hon väljer nästan alltid bra filmer att medverka i! En del bra skådespelare har en tendens att välja urusla filmer vilket blir slöseri med bra skådespelartalang...