fredag, februari 22, 2008

Skrämmande framtid


Jag har precis läst en riktigt spännande ny ungdomsbok; ”Ful” av Scott Westerfeld. Det är en framtidsskildring om ett samhälle där alla vid sexton års ålder opereras till att bli snygga.
Innan dess är de indoktrinerade till att tycka att de är fula och de får i skolan lära sig att utseendet är mycket viktigt för att må bra och lyckas. När de väl blivit opererade får de flytta till ”Snyggingstan” där ett ständigt festande pågår.

Tally heter huvudpersonen i boken. Hon ska snart fylla sexton och väntar på sin operation. Då lär hon känna en jämnårig flicka, Shay, som bestämt sig för att rymma. Det finns nämligen ett helt kollektiv som lever på en hemlig plats för att undgå operationen. Shay försöker övertala Tally att också rymma, men Tally tvekar och bestämmer sig till sist för att stanna kvar och genomgå operationen. De ledande i samhället har dock fått reda på hennes kontakt med Shay och tvingar henne att först bege sig som spion till kollektivet.

Det här är en välskriven bok, tycker jag, och den har många bottnar. Framtidsskildringen är skrämmande men det positiva är att människorna revolterar, till skillnad från några andra böcker om framtida samhällen som jag läst. Jag tänker på boken ”Enhet” av Ninni Holmqvist och ”Never let me go” av Kazuo Ishiguro där det finns en hopplöshet eftersom människorna verkar ha förlikat sig med sitt öde.

På bokens baksida läser jag att detta är första delen i en serie. Jag har definitivt fastnat, jag måste läsa nästa bok också!

Inga kommentarer: