tisdag, augusti 19, 2008

Världens elakaste fröken

Världens elakaste fröken av Petter Lidbeck

Höstterminen ska snart börja för alla skolbarn. Just nu fick jag tag i en bok som heter ”Världens elakaste fröken”, en bok för den s k mellanåldern 10 – 12 år. Detta är en bok som jag blir riktigt rädd av att läsa. Visserligen läser jag kanske på ett vuxet sätt. Men här kan det vara värt att besöka http://www.tiden.se/ och själv läsa vad Petter Lidbeck säger om sin bok. Lidbeck är själv lärare och känner väl till en del om skolans värld.

Jag funderar på om boken kan roa barn och vuxna som läser den?
Som sagt själv blir jag rädd. Kanske har de elakaste lärarna försvunnit från skolan nu? Finns bara elaka kvar? (Elak, elakare, elakaste). Bokens historia är en påhittad berättelse säger Lidbeck, men jag blir illa berörd och berättelsen oroar mig mer än vad den är närheten av att vara en roande läsning.

Men de barn som blir utsatta för vuxnas elakheter, kan de någonsin återhämta sig? Kan de förlåta? Rycker de på axlarna och går vidare? Har de lärt sig ett elakt beteende som de själva använder sig av?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag vill tipsa om en bok som kommer ut nu i september 2008: Gud finns nog inte av Patrik Lindenfors. En finurligt skriven bok för barn och tonåringar :)

Stjärnan sa...

Hej!
Jag är lärare i åk 2. Idag är jag hemma med sjuka barn och då läste jag "Världens elakaste fröken" nu på morgonen. Jag reagerade precis som du, jag tyckte den var hemsk. Skönt att det inte bara jag som tänkte så, kommer absolut INTE rekommendera den till något barn. Det var en bibliotekarie på Kulturhuset i Stockholm som rekommenderade den till min 10-åriga dotter... Henne vill vi inte ha fler tips ifrån! Igår läste jag kapten Svarteks grav oh den var bra däremot!!!

//Petra

Lisbet sa...

Hej!

Slumpade in på din sida och har läst din blog.
Keep up the good work

Lisbet
http://car-b-q.blogspot.com

Sandra sa...

varför uppdaterar ni inte längre? jag vill ha mer boktips! :)

Kathy sa...

Hej Sandra
Vad kul att du saknar oss...och ja det har varit väldigt dåligt med Barbabloggandet. Vi varit underbemannade en längre tid så tiden har inte riktigt räckt till. Nu börjar det lösa sig så nu ska bloggandet förhoppningsvis komma igång igen.

Louize sa...

Hej på dig*
Jag sitter just nu & gör en bokanalys om just boken Världens elakaste fröken, går sista teminen på lärarprogrammet & har arbetat ett tag innan jag började plugga. Min uppfattning är att visst kan boken vara hemsk, då berättelsen är hemsk. Men kan det inte även vara en tankeställare.... Hur beter vi oss mot varandra, just i detta fallet är det än vuxen som har tagit på sig rollen som "the bad guy" men det skulle ju lika gärna vara så att boken handlar om elever dem emellan. Så jag tycker boken är jättebra, både som pedagogisk då vi kan lära oss jättemycket ifrån den, men även som underhållande, då den är skiven på ett underhållande sätt.
Den va min lilla tanke, tack & hej* //Louize