fredag, december 12, 2008

Älskade krig

Jag måste bara tipsa om den senaste boken som jag har läst. Den har titeln Älskade krig och är skriven av Johanne Hildebrandt, ni vet författaren till bland annat bronsålderstrilogin Sagan om Valhalla.

Att läsa Älskade krig var en annorlunda bokupplevelse för mig personligen. JAg läser sällan skönlitteratur om krig, ej heller facklitteratur om samma ämne. Boken handlar om TV-journalisten Sara som efter en stor skandal blir sparkad från sitt jobb som hyllad programledare på TV. Sara blir offentligt mobbad och riskerar att bli skuldsatt eftersom hon inte har något jobb. Hennes sista chans är att acceptera det makabra erbjudande hon fått av en rik affärsman. Sven Banér vill att Sara ska resa till Irak och leta upp hans son Magnus som inte har varit kontaktbar under en längre tid. Magnus är soldat i den amerikanska armén och har legat ute i krig i flera år. För detta uppdrag ska Sara få snuskigt mycket pengar och hon anar att det inte bara är för att det råder krig i Irak som Sven Banér är villig att betala ut denna summa till henne. Något annat ligger bakom och hon är nyfiken på vad.

Sara och Magnus känner varandra sedan tidigare och Magnus är en person som Sara tycker väldigt illa om. Hon känner starkt att hon inte vill åka till ett land där det råder krig och riskera sitt liv för att få tag i honom. Samtidigt har hon inget annat val, om hon inte vill stå utblottad. Sara reser alltså till Irak och förändras för alltid som människa. I Irak möter hon Jasmin, en irakisk tolk som i hemlighet arbetar åt den amerikanska armén. Hon riskerar sitt liv varje dag, både i kriget och genom att arbeta åt "fienden".

Detta är en mycket läsvärd bok som jag verkligen rekommenderar. Om man vill läsa mer om Irak och verkligheten bakom boken kan man gå in på denna blogg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Läs Boktjuven av Markus Zusak. Det kan jag säga är det bästa jag läst i hela mitt liv, och den handlar om andra världskriget, eller nej, det gör den inte, den handlar om Liesel. Äsch, läs den bara.
Eller läs om den på vår blogg.