fredag, maj 29, 2009

Hemligheten av Rhonda Byrne


"Hemligheten" lovar mycket på bokens baksida och i inledningen. Med bara EN enda vetskap ska hela tillvaron förändras. Ingenting är omöjligt varesig man vill gå ner 100 kilo eller bo i ett slott. Och jag trillade såklart dit, blev nyfiken på vad den där fantastiska hemligheten är och började läsa.
Har du planer på att läsa boken ska du sluta läsa det här blogginlägget nu.

Egentligen tror jag i grova drag på den stora "hemligheten" - att man ska fokusera på det man vill ha (istället för att fokusera på problemlösning till exempel). Att det gäller att visualisera, leva sig in i hur det kommer att vara när man har det där man åtrår och räkna kallt med att man kommer att få det på ett eller annat sätt.

Men jag läste ändå inte ut boken. Efter ett tag blev den tjatig och aningen eccentrisk. Det kändes som att någon försökte pracka på mig en vara och alla exempel på framgång blev lite väl mycket. Kanske hade jag fått en mer detaljerad beskrivning på den exakta vägen till lyckan om jag hade läst vidare, men så långt jag kom var uppmaningen bara: tänk annorlunda. Som om man hade kunnat ändra sina tankemönster på ett ögonblick. Hade man kunnat det hade man väl inte haft några problem från början?

Jag kommer bära med mig en tanke i framtiden att försöka att plocka in det positiva i min sinnevärld istället för att hänga upp mig på problemlösning. Men det kan man påminna sig om utan att läsa den här boken.

Inga kommentarer: