måndag, juni 22, 2009

Linda Skugge

Linda Skugges texter har alltid intresserat mig och jag har läst flera av hennes texter och böcker under åren. Som synes i denna blogg har jag nyligen läst Linda Skugges blogg mellan 2005 och 2007 i bokform. Nu har jag gett mig i kast med ett urval av hennes samlade krönikor i Expressen mellan 1998 och 2001. Boken där dessa underbara texter finns heter Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad (och andra texter). Bara en sån sak som titeln, säger mycket om vad boken innehåller. Under dessa år var Linda Skugge uttalad feminist och det avspeglas självklart i hennes texter. En rolig och spännande sak är att följa hennes tankar då och jämföra dem med hennes tankar några år senare (Blogg 2005-2007) och se hur hon har utvecklats både tankemässigt och stilmässigt vad gäller sättet hon väljer att skriva på. Lite extra spännande blev det att läsa hennes texter i bakvänd kronolgisk ordning som ju blev fallet för mig. Jag ska självklart gå ännu längre tillbaka och läsa om Men mest av allt vill jag hångla med nån som är Linda Skugges dagboksanteckningar från 1991 till 1993. Och så har jag precis lagt till hennes nuvarande blogg på tidskriften Amelia på min netvibessida. Vill du också följa Linda Skugges blogg på Amelia, kika här.

Inga kommentarer: