tisdag, augusti 11, 2009

Min sommarläsning

Sommaren är slut, eller i alla fall min semester, och jag är tillbaka på jobbet. Av alla böcker jag hoppats hinna läsa under sommaren hann jag i alla fall med några stycken. Jag blir ofta förundrad över hur så många böcker kan vara så bra! Sällan blir jag besviken i min läsning.

Fem böcker som jag verkligen kan rekommendera är:

Innan jag dör av Jenny Downham - otroligt stark bok om sextonåriga Jenna som har leukemi och vet att hon inte kommer leva länge till. Hon är ung och arg, men också glad och full av liv. Boken är en berättelse om att dö, men ännu mer om att leva och ta tillvara på ögonblicken. Jag blev oerhört berörd och grät massor under läsningen. Missa inte!

Gloria av Sara Shamloo - det här är berättelsen om en tjej som är besatt av en popidol. Allt hon gör gör hon för att få komma nära honom. Till slut försvinner hon själv och allt som finns kvar är besattheten. Författaren är född 1987 och det här är hennes debutroman.

Veckomatsedeln av Lotte Wellton - smart bok som passar mig perfekt! Här finns recept på middagsmat för flera veckor och dessutom en inköpslista till varje vecka.

Ludde tvättar av Ulf Löfgren - Luddeböckerna är alltid roliga och tokiga, vilket faller min tvååring i smaken. Jag vet inte hur många gånger vi har läst den här boken nu. Läs, njut och le!

Visst kan Lotta cykla av Astrid Lindgren - att Astrid Lindgren är en favorit för många är inte svårt att förstå. Jag älskade hennes romanfigurer när jag avr liten och nu kan jag dela glädjen med mitt barn. Lotta är härlig, tuff, spontan och modig! Henne gillar jag!

1 kommentar:

Lucyfer 666 sa...

Tack för boktipsen ska läsa den första, låter himla bra