onsdag, november 01, 2006

Vampyrfrossa

Sedan jag läst Johan Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" om vampyrer i Blackeberg i Stockholm så har jag blivit biten på vampyrböcker. (Ursäkta ordleken, jag kunde inte låta bli...)
Jag har börjat läsa Anne Rices vampyrserie som börjar med "En vampyrs bekännelse" , vilken också har filmats med Brad Pitt, Tom Cruise och en ung Kirsten Dunst, och nu har jag även läst ungdoms-vampyrromanen "Om jag kunde drömma" av Stephenie Meyer. Boken är den amerikanske författarens debut och den har fått mycket positiva omdömmen.

Boken handlar om Isabella (Bella) Swan som flyttar från soliga Californien och sin mamma för att bo med sin pappa i den sömniga småstaden Forks, där regnet öser ner nästan konstant. Bella har alltid känt att hon inte passar in någonstans och förväntar sig det samma i Forks. Men i Forks finns en grupp ungdomar som mindre än Bella passar in någonstans för dom är nämligen inte mänskliga, utan vampyrer! Bella faschineras av denna grupp ungdomar (fast hon vet inte till en början att de är vampyrer) och snart blir hon kär i en av dem, den mystiske och gåtfulla Edward. Edward har även han känslor för Bella och de två dras som magneter till varandra. Om man läser boken får man följa Isabellas och Edwards ovanliga och intensiva kärleksförhållande som försätter Bella i många farliga situationer.

"Om jag kunde drömma" var väldigt bra, mycket spännande och välskriven. Den enda invändningen jag har var att boken kunde haft lite mera "vampyrkänsla" i sig och lite mindre kärlek. Lite mera rys och lite mindre mys helt enkelt. Om jag skulle beskriva boken skulle jag beskriva den som en kärleksroman med vampyrinslag. Boken passar både ungdomar och vuxna som gillar spänning, kärleksromaner och vampyrböcker.

Om man känner sig nyfiken på vampyrer kan man ta reda på mer om dem här:

Om vampyrer, en rolig sida för både barn och vuxna som handlar om vampyrer och allt man vill veta om dem.

Vampyr, en lång text som förklarar vad en vampyr är för något.

Vampyrer i litteraturen, en sida som handlar om vart man hittar vampyrer i böcker och filmer.

Wikipedias sida om vampyrer, här finns fakta om vampyrer och vart man hittar dem i böcker och filmer.

8 kommentarer:

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Bra tips, Elin! Jag ska definitivt läsa den nya ungdomsboken.

Bra länktips också, du kanske ska bli Kunskapsspanare? ;-)

Elin Wernestad sa...

Jag tycker absolut du ska läsa boken och ja, att vara kunskapsspanare skulle nog vara väldigt roligt tror jag. Det tål att tänkas på. :-)

Anna-Stina, gästbloggare sa...

"Om jag kunde drömma" var verkligen fängslande, vi måste ta upp den som julklappstips på nästa litterära lunch! :-)

Bibliotekarie Bolandgymnasiet/GUC sa...

Vad säger ni om det hårresande genusperspektivet? Han räddar henne i alla lägen...
/Dorothee

Elin Wernestad sa...

Ja, det är ju sant att han gör. Jag tyckte nog att Bella var lite väl uppslukad av Edwards storhet och önskade ibland att hon var lite tuffare men jag tog nog av mig genusglasögonen efter ett tag och bara njöt av boken... Det måste man få göra ibland!

Anonym sa...

Om du gillar boken, gå in på denna bloggen och skriivv!

http://twilightfan.blogg.se

Anonym sa...

älskar den boken! =D
finns en annan svensk sida också =)

http://twilightblogg.blogspot.com

Elin Wernestad sa...

Kul med en blogg på svenska om de superbra böckerna av Meyer!