onsdag, november 01, 2006

Augustnomineringarna

I förra veckan kom som bekant avslöjandet om vilka böcker som i år nomineras till Augustpriset. Fler av titlarna har omnämnts på denna blogg tidigare i år. T ex Susanna Alakoskis Svinalängorna, som Ulrika rosade för ett tag sedan. Jag håller med om hennes positiva omdöme.

Sedan har vi Drömfakulteten av Sara Stridsberg, som jag hade lite svårt för i somras. En annan titel är Gunnar Ardelius Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket som också är recenserad här. En helt OK ungdomsbok för 35-åringar, vill jag minnas?

Vilka fler nominerade kan vi hylla eller risa? Vem förtjänar bäst att vinna?

7 kommentarer:

Elin Wernestad sa...

Jag har bara lyckats pricka in Lill-Zlatan och morbror raring av alla nominerade till August-priset. Om den förtjänar att vinna är svårt att veta när man inte läst böckerna den tävlar mot men bra var den i alla fall!

Jenny A, gästbloggare sa...

Jag tycker det vore kul om Alakoski tar hem priset. Hon är ju debutant i år och skulle säkert sporras av att vinna ett så väletablerat och fint pris. Jag har inte läst "Svinalängorna" ännu men jag tycker jag kan uttala mig i frågan ändå ;-) Om hon vinner får hon med all säkerhet en stor läsarskara vilket är roligt - boken tycks vara ett slags tidsdokument över miljonprojektens "glanstid" - en viktig bok för nutid och framtid. Jag tycker också Jonas Hassen Khemiri med "Montecore" är värd Augustpriset 2006 liksom Lars Gustafsson med "Den amerikanska flickans söndagar". Tufft val!

Ulrika Danielsson sa...

Jag tycker också att Montecore av Jonas Hassen Khemiri var bra, men Svinalängorna får gärna vinna! Jag har inte läst någon fler av de nominerade romanerna (ännu)... Heja "krossa 60-70-talsidyllen"-litteraturen (nyttig för oss som trodde att 70-talet var ett enda långt Drutten & Gena-fredagsmys).

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Jag har just läst "Den amerikanska flickan". Jag funderade över varför unga flickor alltid måste beskrivas som så tragiska.

Tills jag på slutet förstod att boken har tillkommit som ett resultat av Gustafssons funderingar över en flicka som faktiskt på riktigt våldtogs och mördedes och som han läste om i tidningen.

Ännu mer tragik. Hu!

Malin, gästbloggare sa...

Jag läste i senaste Elle att Jessika Gedin tänker äta upp sin hatt om inte Jonas Hassen Khemeri vinner...

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Hurra, Svinalängorna vann! Nu vill jag se Jessika Tugga filt :-D

Per Nilsson har varit nominerad många gånger och nu vann han barn- och ungdomsklassen. Rättvist!

Jenny A, gästbloggare sa...

Jag håller med. Stockholm City skriver att Khemiri borde vunnit... Ja, han är en bra författare och det kommer gå bra för honom... han fick ju pris i tidningen Vi för några veckor sedan... och Stridsberg fick Aftonbladets pris. Att det blev så rättvist ;-)