tisdag, december 19, 2006

När text och bild utmanar varandra


Jag kan nästan inte tro att vi har hållit igång den här bloggen sedan i somras utan att skriva i stort sett någonting om serier. Nyligen hittade jag Seriewikin, "Sveriges största uppslagsverk om allt som rör serier". Jag provade att söka på några favoriter och man får nog säga att det finns en hel del kvar att bygga ut i den här wikin. Men verkligen ett välkommet initiativ.

En favorit på Håbo bibliotek är Nina Hemmingsson och hennes senaste bok Jag är din flickvän nu. Hennes humor är nästan obeskrivbar och bygger på det där som man aldrig säger, men i efterhand önskar att man hade sagt.

Mina särskilda favoriter är Jojo Falk och Tomas Zackarias Westberg som för några år sedan gav ut serieboken 24 minuter från t-centralen. Jojo har illustrerat många av våra bästa barnfackböcker och tecknar bland annat för Kamratposten. Tomas har just givit ut sin blogg i bokform. Båda är också suveräna fotografer.

Vissa kriterier som gäller för textbaserad skönlitteratur gäller också för serier, tycker jag. Man ska ha något att berätta. Man ska kunna berätta på ett fängslande sätt. Sedan finns den ytterligare möjligheten hos serien att skapa spänning mellan text och bild. Då uppstår bland annat humor!

6 kommentarer:

Elin Wernestad sa...

Jag gillar verkligen Nina Hemmingsson! Hoppas att hon kommer med en ny bok snart igen, det går alldeles för snabbt att läsa ut hennes seriealbum. Jag såg att det var en artikel om henne i SVD här om dagen:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14290098.asp

Anette Jahnke sa...

vilka bra tips ska kolla in detta..
..jag är intresserad just av text och bilder i kombination..

Anonym sa...

Hej - jag undrar så vad som händer med mina kommentarer...når de er... Jag har skrivit flera...så entusiastisk för det jag funnit här.
Anne-Marie

Anonym sa...

Nu går jag tillbaka till min blogg - ska genast länka till er. Grattis till något väldigt bra, Anne-Marie

Anonym sa...

Kul att ni tycker ni hittat något här! Tyvärr funkar Blogger dåligt när det gäller uppföljningen av kommentarer, ur administratörssynpunkt. Men jag är inte administratör längre, kanske nuvarande admin har bättre koll än jag hade.. *petar på Elin*

Elin Wernestad sa...

Jag får ett mejl varje gång vi får en ny kommentar så visst har jag koll! Däremot har det varit ont om tid och därför har jag missat att svara på en del kommentarer vilket är tråkigt! Vi tycker att det är jätteroligt när ni kommenterar våra inlägg och att ni gillar vår blogg! Fortsätt att kommentera och diskutera!