måndag, december 04, 2006

Tidlösheten i tiden

För över hundra år sedan skrev Hjalmar Söderberg "Doktor Glas", en roman som är högst aktuell. I helgen ska jag se uppsättningen av Doktor Glas med Krister Henriksson på Vasateatern i Stockholm. Jag har råhöga förväntningar vilket ofta brukar sluta med besvikelse för min del. Henriksson är en av mina favoritskådespelare och "Doktor Glas" är kanske inte den bästa bok jag läst, men jag fascineras över att romanen är tidlös med dess moraliska dilemma (är det rätt att döda en människa om man tror att det är räddningen för en annan människa?) och samtidigt är den ett tidsdokument över Stockholm stad under tidigt 1900-tal. Med andra ord - både tidlös och tidsbunden.

Det är också fascinerande att texter föder texter. Bengt Ohlsson, författaren som fick Augustpriset för några år sedan, har skrivit om Gregorius (bokens titel är just "Gregorius"), den vidrige pastorn som Doktor Glas vill döda. Inför teaterbesöket vill jag läsa böckerna igen. Men kanske borde jag undvika det så att jag inte spricker av förväntan...

3 kommentarer:

Ulrika Danielsson sa...

Ja, det låter ju onekligen som att du kan se fram emot en riktigt bra föreställning. Jag såg Krister Henriksson för ett par år sedan i en jättebra uppsättning av I väntan på Godot, där han spelade tillsammans med Jonas Karlsson och Daniel Boyacioglu. Henriksson är en av mina favvoskådisar också.

Jenny A, gästbloggare sa...

Jonas Karlsson är ju också superbra. Jag läste häromdagen att han debuterar med bok snart. Och Boyacioglu, hur är han som skådis? Det verkar som om han rör sig inom hur många kulturella grenar som helst. Jag "känner" honom bara som poeten B.

Malin, gästbloggare sa...

Med risk för att låta som värsta härmaren, så är Krister henriksson min favoritskådespelare också!! Jag ska gå på Doktor Glas i januari!