fredag, januari 16, 2009

Snart dags för läsecirkel igen

Ja, nu är det snart dags att komma igång med läsecirkeln igen. Jag har tänkt mig att vårens tema ska vara "Varma länders litteratur" ett begrepp som jag tror kommer ifrån en seminarieserie som SIDA höll i samarbete med bland annat Världsbiblioteket för ett antal år sedan och som jag nu återuppväckt och dammat av. Det finns ju så enormt mycket litteratur från andra språkområden som vi missar när vi sitter fast i våra gamla vanor och bara läser de svensk- och engelskspråkiga författarna vi redan är bekanta med.

Jag vet inte om det har översatts mer litteratur från "de varma länderna" på senare tid eller om det är jag som har vaknat till och är mer uppmärksam!! I vilket fall som helst så har det varit svårt att bestämma titlarna för cirkeln för det fanns så mycket att välja bland. Jag ska inte berätta vad vi ska läsa ännu men vi kommer att börja med en novell av en av mina gamla favoriter Gabriel Garcia Marquez.

Även i år kommer vi att ha två cirklar igång med samma tema, det nya den här våren är att vår vänförening Bibliotekets vänner kommer att leda en av cirklarna. Så nu är det bara att hoppas att våra Håbobor rusar till och anmäler sig. Jag återkommer och rapporterar i februari när vi haft vårt första cirkelmöte.

Inga kommentarer: