tisdag, juni 02, 2009

Bloken

Vad får man om man plussar ihop boken och bloggen - jo, bloken. En blok är alltså en blogg i tryckt bokform. Rätt populärt och har funnits ett tag. För mig personligen är det dock ett rätt nytt fenomen. Jag ramlade över Linda Skugges bok (förlåt, jag menar blok) Blogg 2005-2007 igår. Bloken innehåller Lindas blogginlägg som hon gjorde på sin blogg på Expressen under 2 års tid. Det känns lite snopet att jag missade att läsa bloggen då när det begav sig, på riktigt liksom, som blogg. Min undanflykt är att jag bodde utomlands under halva 2005. Kanske räknas inte det som ett bra argument, men då får jag väl stå för det och erkänna att jag är mer omvärldsbevakande nu än vad jag var då. Hur som helst började jag läsa Blogg 2005-2007 i morse på tåget till jobbet. Vad jag tycker? Om man säger så här, jag ville inte stiga av tåget när jag var framme vid min station. Ville sitta kvar och läsa helt enkelt. Tänkte på hur jag skulle ha uppfatat boken om jag läst den när den kom ut 2007. Antagligen annorlunda. Jag är nu van att läsa bloggar och följer flera stycken. Jag tror att jag lättare tar till mig innehållet nu, eftersom jag är inne i strukturen eller tänket som det så populärt heter nuförtiden.

Andra var mer inne i bloggsfären 2007 och Anna-Stina Axelsson som då var en av de fasta bloggarna på Barbabloggen gjorde detta inlägg.

Nu såg jag att hon funderat över ämnet igen i Bibliobuster. Det är alltid lika intressant att läsa hennes reflektioner tycker jag.

På tåget hem ska jag kasta mig över Skugges bok igen. Varför slutar jag inte redan nu?!

PS. Missa inte att kolla på omslaget på boken. Stickning var ju bara så inne 2007. Är det det än?

2 kommentarer:

Ulrika D sa...

Blir lite nyfiken att läsa nu. Så jag har reserverat boken efter dig, men känn ingen stress ;)

Therese Ö sa...

Roligt att kunna göra dig intresserad! Det är din tur att läsa nu. ;-)