onsdag, juni 04, 2008

Årets bästa bok! (hittills i alla fall...)

Min bästa bok hittills i år läste jag ut för någon vecka sedan men jag önskar nästan att jag hade det ogjort. Den tog slut alldeles för fort! Boken heter Vägen och är skriven av amerikanen Cormac McCarthy. Vägen är en kort men intensiv roman.

I en framtida värld har människorna nästan utplånats och ondskan regerar bland de människor som lever kvar. Landskapet är ödsligt, ingenting växer, träden är förtorkade och marken är eldhärjad. Det är kallt och aska förmörkar himlen. I denna miljö får vi möta en far och son som är på vandring. De är på väg till kusten och följer de sönderbrända ödsliga amerikanska motorvägarna, med sig har de en kundvagn med allt de äger. Varför de är på väg till kusten och vart som finns där vet vi inte. Vi får följa med på deras resa som visar hur pappan kämpar för att behålla sin mänsklighet och försöker skydda sin son i denna ogästvänliga och ondsinta värld.

Boken är så oerhört bra! Den har ett språk som passar perfekt till stämningen i boken, avskalat och kalt precis som miljöerna i romanen. Boken är dyster, sorgsen och hemsk men samtidigt vacker, pappan och sonens relation skildras med en otrolig finstämdhet och värme. Jag drogs direkt in i denna mystiska och dystra framtidsvärld. Läs, läs, läs är allt jag har att säga!

4 kommentarer:

ewa sa...

Håller med dig!
En av vårens bästa böcker jag har läst! Den "hänger" kvar länge!!

Elin Wernestad sa...

Ja, det är verkligen en bok som lämnar ett intryck och som jag tänker mycket på efter att jag läst klart den. Jag hörde att den skulle bli film också men jag undrar verkligen om det kan bli så bra. Det känns inte som en bok som är lätt att filmatisera.

Anonym sa...

Hmmm, den verkar läskig. Men kanske bra ändå.
Årets bästa hittills för mig var "Undrens tid" av Nicholas Sparks. En kärlekssnyftare som utspelas på 50-talet i Södern i USA. Huvudpersoner är överklasskillen Landon som blir kär i pastorsdottern Jamie som alla tycker är töntig - mest för att hon är snäll mot alla. Hon har en mycket originell pappa (mamman är död) som är oerhört negativt inställd till Landons familj efter att dennes farfar ruinerat honom under depressionen på 20-talet.
Sedan blir Jamie jättesjuk och kommer antagligen att dö, och det leder till en massa saker för allihopa.
En superbra kärleksroman med ett underbart slut!

malin

Elin Wernestad sa...

Åh, jag älskar Nicholas Sparks böcker, jag har läst den om bibliotekarien bl.a. Verkar som att jag måste läsa den du tipsar om också!