tisdag, april 01, 2008

Hon släpper dig aldrig av Kate Cann

Engelska Kate Cann är en av de riktigt stora ungdomsboksförfattarna. Jag har träffat många ungdomar som fullkomligt slukat böckerna Dyk i, Djupt vatten och Över ytan, tre riktiga bladvändare som skildrar kärlekshistorien mellan Art och Colette.

Hennes senaste bok Hon släpper dig aldrig handlar om Amber som har vuxit upp med sin mamma och sin syster Poppy. Poppy har psykiska problem och Amber har alltid tvingats stå tillbaka då all tid och uppmärksamhet har riktats mot systern. Amber bestämmer sig för att bryta sig loss från familjen, trots kraftiga protester från både mamman och systern och åker till Cornwall där hon flyttar in i ett hus tillsammans med några studenter. Till mamman säger hon att det handlar om en kort semester, men Amber har tänkt sig att stanna borta betydligt längre än så. Hon skaffar sig ett arbete på en restaurang och trivs bra i gemenskapen i huset.

Men det är något mystiskt med det gamla huset. Amber börjar höra underliga ljud från vinden på nätterna och känner märkliga dofter, men eftersom hon trivs så bra med sina nya vänner försöker hon att ignorera känslan av obehag. Fast när Amber blir sjuk och mamman och Poppy kommer för att ta hand om henne förvandlas Ambers liv till en mardröm.
Jag var inte riktigt beredd på de övernaturliga inslagen, då det skiljer sig mycket från Canns tidigare böcker, men det här är verkligen en läsvärd bok. En blandning av spänning, vänskap och romantik och framförallt tar den upp det svåra i att bli fri från en destruktiv relation.
Läs mer om författaren och hennes böcker på http://www.katecann.com/

3 kommentarer:

Malin, gästbloggare sa...

Jag tillhör en av dem som slukat Kate Canns första serie Dyk i... mfl. Jag t.o.m. läste den tredje på engelska, eftersom den inte var översatt ännu och det har aldrig hänt mig förut!
Den andra serien om killen som tecknade - Stålar (?) var inte lika bra, men den här, Hon släpper dig aldrig, får jag nog lägga en beställning på!!

Anonym sa...

Den nya boken som hon har skrivit - "Hon släpper dig aldrig"
var jätte bra, en bok som jag verkligen rekomenderar!

Malin, gästbloggare sa...

Nu har jag läst "Hon släpper dig aldrig" och håller med om att det var en jättebra bok!