onsdag, juni 04, 2008

Vilka böcker tar ni med er till stranden eller läser i hängmattan i sommar?

Jag vill gärna ha en klassiker, någon deckare/spänningsroman och något romantiskt och lättsmält! Här är min lista för i sommar:

-Människohamn av John Ajvide Lindqvist, spänning, skräck och välskrivet!

-Något av Harlan Coben, kan bli svårt att släppa i från sig när man ska i vattnet då Coben är den ultimata spännings och cliffhanger författaren. Att läsa spänning/thriller/deckarförfattaren Coben är som att åka bergochdalbana och hans böcker är verkligen sådana "som inte går att lägga ifrån sig".

-Sommarens klassiker får bli något av Selma Lagerlöf eller Jane Austen, de är alltid säkra kort. Kanske läser jag Buddenbrooks av Thomas Mann, den har jag sneglat på länge nu.

- Pappas flickor av Tasmina Perry får stå för romantiken och flärden i min sommarläsning.









6 kommentarer:

Pernilla sa...

Min sommarläsningslista kommer säkert att förändras, men dessa kandidater är hetast just nu:
Doris Lessing - Martha
Chimamanda Ngozi Adichie - En halv gul sol
Joan Didion - Ett år av magiskt tänkande
Lena Andersson: Duck City
En och annan deckare hinns kanske också med, funderar på något av Arnaldur Indridason eller Arne Dahl.
Hoppas det kommer flera sommarlistor här på bloggen!

Jenny A, gästbloggare sa...

Jag tänkte börja sommaren med några debutanter. Har precis lånat hem Sattarvandis "Still" och Mannheimers "Reglerna", sen ger jag mig in i Lars Noréns dagbok som jag turligt nog fick tag på innan den tog slut på förlaget, men om jag förstår saken rätt finns den åter i bokhandeln den 7 Juli för den som vill.

Ja, sen vill jag liksom Elin hinna med en klassiker, gärna Thomas Mann också. Jag har sneglat på "Bergtagen". Listan fortsätter med,
Vi, de drunknade - Carsten Jensen
Nu vill jag sjunga dig milda sånger - Linda Olsson
Fjärilen i min hjärna - Anders Paulrud.

Elin Wernestad sa...

Åh, vad många bra boktips jag fick nu!

Bokbabbel sa...

Jag ska vara utbyteselev i Göteborg på hösten (bor i Finland) så jag känner att jag vill läsa bort en hel del böcker ur den egna bokhyllan som jag sedan inte kommer att ha möjlighet att läsa. Men lite deckare och sådant blir det nog iaf, jag tycker de passar superbra på sommaren även om jag ivrigt läser dem året runt

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Rekommenderar Människohamn för en solig dag på stranden. Varning att det blir för läskigt annars!

Anonym sa...

Hmm, jag ska nog läsa om "Honeckers kanderade äpple" av Claudia Rusch. En rysligt rolig och hemsk bok om en tjej som växer upp i östberlin under DDR-tiden. Den passar på stranden för den är skriven som ett gäng noveller som fungerar som stationer i hennes uppväxt.

/ malin