tisdag, juni 12, 2007

Överklass?

Vad är överklass? Det försöker journalisten Susanna Popova (som själv kategoriserar sig som medelklass) ta reda på genom att intervjua ett antal personer som erkänner sig till överklassen. Intervjuerna är samlade i boken Överklass- en bok om klass och identitet. Hon intervjuar personer i olika åldrar, en del bor på slott / gårdar andra i våningar i Stockholm, några är adliga. Intervjuerna är lite intressanta och roliga men har kanske ingen vidare tyngd. Jag får dock reda på många olika överklassdygder och hur man är som överklass. (Självsäker, såklart! Vänliga mot alla, uteliggare som kung, hövisk i alla lägen!) Vad överklassen tycker om medelklassen och arbetarklassen behandlas också. Personerna i boken svarar även på frågor om vad de tycker om ”bratsen” kring Stureplan, hur lång tid det egentligen tar att bli överklass och hur man ser på nya pengar i överklassen. Alla får också frågan om vad som egentligen är överklass. Trots att alla försöker sig på en förklaring känner jag fortfarande en förvirring kring begreppet överklass, vart går t.ex. gränsen mellan övre medelklass och överklass, mellan nyrika och överklass, hur fungerar överklassen i förhållande till andra eliter såsom medieeliten och kultureliten o.s.v. Det enda som jag är hundra procent säker på är att jag inte är överklass, trots att jag är vänlig mot alla jag möter oavsett bakgrund samt dessutom har bordsskick, två typiska överklassdygder om man får tro personerna som intervjuas i boken.

4 kommentarer:

Jenny A, gästbloggare sa...

Det låter som en humoristisk bok... om den är seriös, och inte innehåller något som helst stråk av ironi, blir jag nästan lite orolig. Är det en egenskap att vara överklass? (att vara vänlig kan knappast ha att göra med vilken klass man tycker sig tillhöra). Att vi har ett kungahus är i sig ganska skrattretande, speciellt när de står uppradade och vinkar likt marionettdockor. Är det på riktigt?

Elin Wernestad sa...

Boken skrevs nog inte för att vara rolig, författaren tar sig an sitt ämne väldigt seriöst men den blev rolig just därför. Jag kunde då inte uppfatta någon ironi när jag läste den och jag tror inte heller det fanns någon. :-)

Sargoth sa...

Bourdieu skriver också om klasser, om än utifrån franska förhållanden. Enligt honom är allt - från matvanor till konstsmak - ett uttryck för vilken klass man tillhör. Min intuition säger mig att en jämförelse vore givande och/eller klargörande.

Anonym sa...

Tråkig och ointressant bok. Anonyma överklassare spekulerar. Ingen analys. Anette Kullenbergs Överklassen i Sverige står sig fortfarande och är läsvärd till skillnad från Popovas lättviktare. Tycker Annebelle.