onsdag, augusti 30, 2006

"Feel bad"-litteratur

Jag har just läst ut Carina Rydbergs nya bok Den som vässar vargars tänder. En efterlängtad roman av många, tror jag. Rydberg skriver helt lysande, men denna bok är inte någon njutning att läsa. Den är spännande, men på ett mycket olycksbådande sätt. Trots det kan jag verkligen rekommendera boken till den som tycker om litteratur med svärta.

I korta drag handlar romanen om ett syskonpar, bror och syster, som är svårt psykiskt märkta av fruktansvärda upplevelser i barndomen. De två hanterar dock sina mentala sår på olika sätt, och kombinationen av hur de psykiska symtomen yttrar sig i vuxen ålder blir helt ödesdiger.

2 kommentarer:

Ulrika Danielsson sa...

Jag har kommit en bit in i romanen nu och har verkligen svårt att sluta läsa på kvällarna, trots ett krypande obehag. Men detta måste ju vara Feel bad-litteratur när den är som bäst!

Elin Wernestad sa...

Denna bok längtar jag efter att läsa, trots svärtan... Obehagliga och "Feel bad-böcker" böcker kan vara nog så fångande tycker jag. Man läser liksom vidare med en fascinerad äckelkänsla. Fast det ska helst vara fiktion annars känns det mera som frosseri i andras hemskheter.