fredag, augusti 04, 2006

Text som musik

Poeten och proletärförfattaren Dan Anderssons (1888-1920) texter kan avnjutas av den skönsjungande Sofia Karlsson. Hennes röst är som porlande vatten med ett gåtfullt vemod som stämmer väl överrens med Dan Anderssons poesi. Texten får en röst och en melodi som är förtrollande vacker.

Poesi och musik står varandra nära - i Sofia Karlssons visor smälter de samman. Poesi blir musik och musik blir poesi. Musik och text är en spännande kombination som ofta förstärker varandra - läs också tidigare inlägg Musik som text.

Min favorit på skivan "Svarta ballader" är den sorgliga "Omkring tiggarn från Luossa".
Lyssna och njut!

3 kommentarer:

Jenny A, gästbloggare sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jenny A, gästbloggare sa...

Jag vill bara berätta att det var Cornelisdagen igår, (Cornelis Vreeswijk såklart) en dag som firades med en mängd visartister på Mosebacke i Stockholm. Jag var där och såg min nya idol Sofia Karlsson uppträda. Det var vackert! Andra artister som var där och hyllade Cornelis var bland andra, Lars Demian, Mikael Wiehe och Stefan Sundström. I dagarna har en biografi över Vreeswijk kommit ut - "Ett bluesliv. Berättelsen om Cornelis". skriven av Klas Gustafsson.

Jesper sa...

Jag tycker det är häfigt att hon kan göra något så annorlunda av Dan Anderssons dikter, än vad det är att läsa dem, samtidigt som hon verkligen fångar känslan i dem också. Min favorit med Karlsson är nog också "Omkring tiggarn från Luossa", den har en härlig konstig rytm i musiken.

Appropå Dan Andersson och musik så gör Thorsten Flinck en väldigt bra version av "En spelmans jordafärd" (han tolkar även ett eller par andra Anderssontexter på samma skiva). Och inte att förglömma, Thåströms underbara låt "Om Black Jim" som handlar om Dan Andersson.