måndag, februari 25, 2008

Dubbelt obehag















Oftast har jag två böcker på gång, en för tågresan till jobbet och en på nattduksbordet. I helgen läste jag ut Flyga drake av Khaled Hosseini och Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg och att läsa dessa böcker samtidigt var nästan mer än jag klarade av. Faktiskt är det skönt att de är avslutade nu, framförallt Rydbergs bok som var riktigt obehaglig.


Flyga drake, som ju har omnämnts här på bloggen tidigare, är en fantastisk berättelse om två pojkars uppväxt i Afghanistan. Den innehåller en del våldsamma scener men framförallt är det en historia om vänskap och lojalitet, fint inramat av levande miljöbeskrivningar från Afghanistan. Den som vässar vargars tänder vet jag egentligen inte om jag vill rekommendera. Det är en välskriven, spännande psykologisk thriller som suger tag i en, men den är oerhört mörk. Ett syskonpar, Jannis och Sonya, blir utsatta för fruktansvärda övergrepp som barn. Som vuxna kommer händelserna ikapp dem och man förstår redan från början att allt kommer att sluta i en katastrof.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte Carina Rydbergs bok var riktigt bra, att den var så mörk gjorde den så bra, jag tycker om hennes sätt att skriva, men jag har hört recensenter som inte vetat vad hon velat med sin bok.

Jag tyckte som sagt att den var riktigt bra och är värd att rekommenderas.

Elin Wernestad sa...

Jag har också läst Rydbergs bok och vet inte om jag ska varna eller tipsa. Det jag vet är att jag fick en otrolig obehagskänsla när jag läste boken men samtidigt så var den bra eftersom jag blev berörd.

Pernilla sa...

Elin, jag blev också berörd av boken och det betyder ju vanligtvis att boken är bra på något vis. Det är en bra berättelse, välskriven.
Men samtidigt kan jag precis som recensenterna Lena refererar till fundera över vad författaren ville säga med boken. Och hur man överhuvudtaget kommer på att skriva en sådan svart historia...

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Ja, Rydbergs bok är verkligen bland det mest otäcka jag läst, jfr diskussionen om feel-bad-litteratur här för något år sedan: http://barbabloggen.blogspot.com/2006/08/feel-bad-litteratur.html