torsdag, juni 29, 2006

Musik som text


Även musik kan vara text på flera olika sätt. Utan att födjupa mig i någon filosofisk diskussion vill jag helt anspråkslöst rekommendera bra musik för bilkörning.

Eskobars nya cd Eskobar har under den senaste veckan hjälpt mig att hålla ett lugnt och jämnt tempo på vägarna. Med en viss reservation för att om man är lite sömnig, så blir man inte precis piggare av deras musik. Jag läste nyligen att den musik man lyssnar till i bilen helt klart påverkar körstilen.

Men fick inte Eskobars skiva ganska dåliga recensioner, kanske någon undrar. Det har funnits en diskussion kring bra och dålig musik, som har hängt mycket ihop med om musiken anses autentisk - äkta - eller inte. Rock har länge uppfattats som en mer autentisk musikstil än pop, som ofta bygger på lätt igenkännbara klichéer. Med tiden har väl denna uppdelning luckrats upp. Det är inte "fult" att lyssna till sk lättviktig musik längre, klichéerna fyller sin funktion.

Som ett litet exempel kan jag se att i toppen på försäljningslistan på cdon.com ligger idag Absolute Summerhits 2006 - den yttersta representanten för mainstreammusiken - samt Lars Winnerbäck - en god representant för den "autentiska" rocken.

2 kommentarer:

Malin, gästbloggare sa...

Jag hörde ett kort föredrag om den svenska visan häromdagen. Då räknades Lars Winnerbäck -tillsammans med Stefan Sundström -som "ny, ung vissångare"

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Hmmm... Jag tror visserligen att Winnerbäck är yngre än vad jag själv är, men i övrigt skulle jag nog inte vilja kategorisera dessa två herrar som varken nya, unga eller vissångare ;-)

Ny ung vissångare tycker jag Veronica Maggio är ett bra exempel på.

http://www.dagensskiva.com/index.asp?datum=1973-6-27

Men det är ju bara min personliga åsikt! :-)