torsdag, september 07, 2006

Ingen är så söt som du ;-)

Jag har nyss läst ungdomsboken Ingen är så söt som du ;-) av Siv Widerberg. Huvudpersonen i boken är 14-åriga Emine vars bästa kompis Sofi råkar ut för en pedofil när hon chattar på nätet.
Sofi mår väldigt dåligt men vågar inte berätta för någon annan än sin kompis som får lova att hålla tyst om vad som hänt. Sofi blir allt sämre och måste till slut tas in på sjukhus. Emine orkar till slut inte med att vara den enda som vet och berättar allt för sin mamma. Boken handlar sedan om hur Emines mamma med hjälp av en manlig vän själv går ut på nätet och genom att utge sig för att vara olika unga flickor försöker hitta pedofilen. Jag tycker att boken behandlar ett angeläget ämne och kanske skulle kunna användas i skolan som diskussionsunderlag.Boken tar också upp hur svårt det kan vara när ens bästa vän mår dåligt. Som vuxen läsare får man en skrämmande insikt i vad som kan hända när barn chattar.

5 kommentarer:

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Jag tycker att det här är en bra bok - däför att den är lättläst, men inte simpel. Målgruppen är nog unga i åldern 12-18 år, men även vuxna. Boken handlar ju faktiskt till stor del om mammans tankar och vånda inför det övergrepp hennes dotters kompis blivit utsatt för. Jag tror också att boken kan fungera bra för diskussioner.

Anonym sa...

kan bara hålla med om att boken var bra och läsvärd. jag har bra koll på det här med min dotters chattande men den blir aldrig 100% och som boken visar på hur pedofiler kan arbeta är ingen säker. Fler vuxna skulle behöva läsa den och inte enbart de unga.

Soliga hälsningar från västerås
/IT-maria

Anna-Stina, gästbloggare sa...

Senaste numret av tidskriften Barn (Rädda barnen) tar upp temat mobbning på nätet och Siv Widerberg intervjuas om sin bok. Kan vara värt att läsa.

Malin, gästbloggare sa...

Jag lyssnade på Siv Widerberg på Mässan när hon presenterade boken i Författarcentrums monter. Hon påpekade bl.a. att det längst bak i boken finns en lista med råd till den som berörs av problematiken.

Linn Svensson sa...

Asså jag måste bara säga detta! Jag är en tjej på 13 år, & vi håller på att läsa denna boken i skolan just nu, & usch jag avskyr den verkligen alla dagens ungdommar förstår väl att man inte ska gå & träffa någon helt randome människa som man hittat ute på nätet, särkillt själv & man borde ju se GANSKA tydliga varningstecken om personen inte ens har någon bild på sig själv, även om personen har en bild så stämmer det ju inte tror jag själv om människan verkligen inte kan bevisa det!
Bilden kan ju bara vara tagen från google t.e.x.

Denna boken är meningslös & jag avskyr att dom använder orden typ som "säjer" & " dej" & "mej" & "sej" usch nej denna boken känns bara inte seriös!