torsdag, september 28, 2006

Vacker och poetisk roman- "nu vill jag sjunga dig milda sånger"

Jag har läst boken nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. Jag inte riktigt hur jag ska tipsa om den här boken utan att låta alltför klyschig men jag ska göra ett försök. Den här boken är en vacker och gripande bok om vänskap, kärlek och sorger. Boken handlar om två kvinnors möte och framväxande vänskap. Den yngre beresta men hemåtvändande kvinnan möter den äldre kvinnan som blev kvar på samma plats hela sitt liv. Mellan dess olika kvinnor växer en vänskap fram och de båda kvinnorna börjar berätta sina livshistorier för varandra. Även vi får ta del av dessa, som innehåller mycket kärlek men även sorger. Historien är väldigt fint berättad och jag tycker att hela boken känns väldigt poetisk och vacker. Den poetiska känslan förstärks av att varje kapitel inleds med en textrad från olika dikter, oftast kända svenska sådana. Dessa rader anspelar på innehållet i kapitlen. Bokens författare kommer från Sverige, där boken också utspelar sig, men hon är sedan många år tillbaka bosatt på Nya Zeeland. Där blev boken när den kom ut en jätte succé. Nu finns den alltså också översatt till svenska. Denna bok är en av mina bättre läsupplevelser på länge och jag rekommenderar den starkt!

2 kommentarer:

Jenny A, gästbloggare sa...

Jag blir nyfiken! Intressant att hon skriver på engelska och blir översatt till svenska, hennes "ursprungliga" språk. Undrar om hon skrev romanen på svenska först?

Elin Wernestad sa...

Ja det tycker jag också var lite intressant. Jag tror inte att hon skrev den på svenska först utan bara på engelska, men jag vet ju inte säkert. Jag tror att jag läste någonstans att hon skämdes lite över att det inte var hon som gjort bokens översättning till svenska. :-)