lördag, juli 15, 2006

Valerie Solanas dramatiska liv

Valerie Solanas var den kvinna som skrev SCUM-manifestet. SCUM= Society for Cutting Up Men. Hon sköt också Andy Warhol som närapå dog av skadorna. 1988 dog Valerie Solanas själv ensam och utblottad på ett hotellrum i San Francisco.

Om henne har Sara Stridsberg skrivit den fiktiva romanen Drömfakulteten. Jag tyckte om Stridsbergs debutroman Happy Sally, som handlade om "kanalkrossaren" Sally Bauer. En simmerska och unik kvinna för sin tid.

Nu har Stridsberg tagit sig an ytterligare en egensinnig icke-fiktiv kvinna, och vad tycker jag då om Drömfakulteten? Jag har just kommit halvvägs, men frågan är om jag kommer så mycket längre. De första sidorna i boken tilltalade mig genom sitt språk och det speciella berättarperspektivet. Solanas för själv en dialog med berättaren genom romanen.

En stor del av boken utgörs också (såhär långt) av dialog mellan Valerie och hennes mamma Dorothy. Språket är mycket poetiskt och på ett sätt fängslande. Å andra sidan innehåller boken mycket upprepningar av vad som kanske kan vara författarens "darlings", uttryck som författaren själv skapat, men som man som läsare bäst avnjuter EN gång, inte flera.

Såhär i slutet av min semester behöver jag verkligen en riktigt bra bok, något som får mig att glömma tid och rum. Tyvärr är inte Drömfakulteten den boken. Men omslaget är snyggt. ;-)

3 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Det där med "darlings" måste vara något av en författares två-eggade svärd: samtidigt som det kan utgöra författarens personliga touch till berättelsen så måste det avvägas så det inte blir en börda...

Samuel - DMH

Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sa...

Your website has a useful information for beginners like me.
»