tisdag, juli 11, 2006

Nytt för unga

Jag har under veckan läst två nya ungdomsromaner, som är olika men läsvärda.

Den första är Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius. Det här är en bok i stil med Per Nilssons Hjärtans fröjd och Katarina Kuicks Den första gång jag såg dig. Sidorna fylls av några få meningar som gestaltar hur ett förhållande mellan två unga personer inleds, och slutligen avslutas. Trots de sparsmakade boksidorna är boken inte lättläst. Det är alltför mycket som man som läsare måste fylla i själv och det slår mig att boken egentligen kanske är för folk i min ålder (30-35), snarare än för 16-åringar.

Den andra boken är Det fattas en tärning av Johanna Thydell. Många älskade hennes debutroman och har säkert väntat på nummer två. Johanna Thydell har en alldeles speciell fömåga att skriva okonstlat och autentiskt. När huvudpersonen, som omväxlande skildras som 11- och 16-åring, beskriver en pojkes hår som "skitkrulligt", då förstår man precis vad hon menar.

Boken handlar om Puck, som har blivit lämnad av sin pappa och som aldrig mer vågar släppa någon nära, i rädsla för att bli lämnad igen. Och jag lovar... inte ett öga torrt i slutet av den här boken heller!

5 kommentarer:

Jenny A, gästbloggare sa...

Jag har verkligen förväntningar på Tydells nya bok. Hennes debut "I taket lyser stjärnorna" är helt klart den bästa ungdomsbok jag läst. Den drabbade mig fullständigt. Det är fascinerande vad en text kan göra...
Jag ska låna "Det fattas en tärning" på närmaste bibliotek nu med det samma.

Malin, gästbloggare sa...

Jag sträckläste Thydells bok igår och tycker den var jättebra! En annan ungdomsbok som jag tycker var jättebra är Under ytan av Cecilia Lidbeck

Malin, gästbloggare sa...

Nä. Jag tycker inte Ardelius bok var mycket att hänga i granen, men så är jag inte heller förtjust i det sättet att berätta en historia. Det känns som flera års skrivbordslådeanteckningar som nu fogats ihop till en bok. Jag blir inte gripen alls. Men jag är väl för gammal.

Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sa...

I like it! Good job. Go on.
»