fredag, januari 12, 2007

Djävulens timme och En stoikers fostran …


... är två noveller skrivna av portugisen Fernando Pessoa (1888-1935). (Den svarta lilla boken har ett spännande förord av Margareta Marin.) I "Djävulens timme" försöker Pessoa framställa Djävulen som en inte fullt så elak figur. Djävulen träffar en ung kvinna som blir förskräckt när hon förstår vem hon har framför sig, men Djävulen lugnar henne med orden:

"Jag är verkligen Djävulen och därför gör jag inget ont. Vissa av mina imitatörer, både på jorden och ovanför jorden, är farliga, precis som alla andra som plagierar, för de känner inte till hemligheten med mitt sätt att vara. Shakespeare, som jag har inspirerat många gånger, gjorde mig rättvisa. Han sade att jag var en riktig gentleman."

Fernando Pessoa är en intressant författare som använder sig av fler "språkrör" eller fiktiva författarröster som om de levde i verkligheten. En av dessa fiktiva författare är Ricardo Reis, en fiktiv författare, som nobelpristagaren José Saramago skrivit om i romanen "Året då Ricardo Reis dog" – en bok jag vill läsa nu…

Inga kommentarer: