tisdag, juli 31, 2007

Boktips från Alfabeta

Hej alla,
Jag heter Anna och är ny gästbloggare här på Barbabloggen. Jag har alltid haft ett genuint bokintresse och nu också jobbat inom bokvärlden i cirka 14 år. Först var jag delägare i Söders bokhandel här i Bålsta. Efter det fick jag en administrativ tjänst på Bokförlaget Forum och nu har jag ett vikariat på Alfabeta bokförlag som utlandssäljare. Jag har alltid tyckt om barn och ungdomsböcker speciellt mycket och under året på Alfabeta har jag hittat nya favoriter! Här kommer tips på en bok som kommer ut nu i höst (fler lär följa):

Åsa Anderberg Strollo: Bryta om

En stark och omskakande ungdomsroman som ändå inger hopp att saker går att ändra.
16-åriga Minna lever ensam med sin mamma sedan föräldrarna skilde sig när hon var i 8-års åldern. Pappan har startat en ny familj och har ingen aning om att Minna hela tiden fått vara mamma till sin mamma som fått allt gravare mentala problem. Under sommaren, när historien tar sin början, har mamman varit inlagd på en psyktiatrisk klinik och Minna har fått en smula andrum. På grund av sina hemförhållanden har Minna inte kunnat koncentrera sig på skola eller kompisar och hon har blivit mobbad. När hon nu ska börja gymnasiet i en skola på andra sidan stan tänker hon att hon ska börja om, göra en nystart. Hon ska verkligen satsa på skolan och eftersom ingen i den nya skolan känner henne sedan förut kan hon ändra bilden av sig själv. Tror hon... men allt rämnar. Minna upptäcker att en av hennes gamla klasskamrater, skolans tuffaste och cooloaste tjej, ska börja i hennes nya klass. Mamman släpps ut från kliniken och börjar vända Minnas liv upp och ned igen, hon låser in henne i garderoben så att hon missar matteprovet hon pluggat så hårt för till exempel. I en starkare och starkare virvel sugs Minna ned mot botten, ned i kaos och förtvivlan. Men det är först när man nått botten som saker och ting kan vända och bli bättre igen och det är först då som vuxenvärlden som svikit Minna så länge äntligen får upp ögonen för hennes livssituation.
En jättebra bok. Man ska kanske inte jämföra men jag tror att om man tycker om det Johanna Thydell har skrivit så kommer man att tycka om den här boken. Åsa är debutant men hon har länge skrivit manus för film och tv så hon har verkligen driv i berättandet. Det är en angelägen bok.

1 kommentar:

Jenny A, gästbloggare sa...

Hej Anna!
Jag blir nyfiken på Anderbergs debut... Tycker mycket om Thydells romaner, framför allt "I taket lyser stjärnorna".
Roligt med nya gästbloggare från förlagsvärlden på Barbabloggen!