lördag, juli 28, 2007

Den motvilliga resenären

Det är svårt att motstå en sådan titel, tycker jag - speciellt som jag själv varit en mycket villig resenär den senaste tiden! Jenny Diski skriver att hon hela tiden söker ensamhet för att få tid att tänka. Så får hon uppdrag att resa och skriva om sina resor och så tycker hon att resorna kommer ivägen för tankarna...men det hon skriver om är just sådana saker som man tänker på när man resor. Om byggnader, om medresenärer, om resekrångel, sömnproblem...konstigt nog är det väldigt underhållande läsning!
Hon skriver också om själva tänkandet - att hon söker tid att tänka obrutna tankar men att hon hela tiden avslöjar sig själv med att tänka väldigt alldagliga tankar:
- Jaså, fåren står därborta idag.
(Och så träffar hon andra som varit ensamma och tänkt och plötsligt har upptäckt hur det är att stå "ansikte mot ansikte med sig själv" - medan hon själv alltså mest har grubblat över fårens rörelsemönster...)
Den tredje resan är i norra Sverige bland samerna. Där fick jag så mycket att tänka på att jag inte vet hur jag ska uttrycka mig!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett sådant liksom nutida problem Diski verkar ta upp!? Ju fler möjligheter att välja och uppleva vi har i livet, desto större kanske kravet/behovet att just dra sig undan och hitta alla bitar till det där livspusslet blir? (Eller om det kanske är högre existensiella grubblerier än "livspussel" författaren tänker på, det är möjligt.)
Men om man fastnar i sina inre, "hela tankar", och egentligen skulle ha ett roligare liv om man bara tillät sig att ta in en massa intryck från världen istället? Typ titta på får som betar.
Eller flyr man från sig själv och alla stora världsfrågor då?
Hm,det där blev krångligt att...tänka på. Ska läsa den här boken istället tror jag.

/Sara