torsdag, juli 26, 2007

Är det någon där?


När den senaste Marian Keyes-boken, Är det någon där?, faktiskt stod inne på vår Snabblåns-hylla när jag skulle gå på semster, så ryckte jag med den också. I över tio år har jag lyssnat på hyllningskören av hennes böcker och inte känt mig det minsta frestad att läsa.

- Är hon bra? frågade jag en kollega.
- Jag har läst en och den var skittråkig. Alla säger ju att hon är så rolig?!

Väldigt skeptisk började jag alltså min läsning. Efter ett tag kom jag på mig själv med att ligga och skrocka (hon uttrycker sig väldigt roligt) och i mitten av boken började jag gråta... Och nu när jag läst ut boken om Anna Walsh måste jag medge att jag är väldigt sugen på att läsa de andra om systrarna Walsh. Jag är inte ensam, tydligen, för på M.K:s hemsida finns detta citat att hämta: Keyes fans will embrace this as her best yet, and first-time Keyes readers want to read everything she’s written. ––Carol Haggas [Booklist]

5 kommentarer:

Anonym sa...

Keyes måste väl sägas vara den främsta inom chick lit'en. Vad skönt att jag har den här oläst än så länge! Något att se fram emot.

Anonym sa...

Jag prövade med Vattenmelonen för länge länge sen, och tyckte den var så dålig. Sen gjorde jag inget försök på flera år. Nu har jag läst alla och dom är ojämna tycker jag. Dom jag gillar mest är Änglar, Sushi för nybörjare och den senaste som du läst nu. Dom är bra!
Tycker hyfsat om En oväntad semester och Den andra sidan av historien.
Gillar inte alls Vattenmelonen och Lucy Sullivan.
Det gäller mao att välja sina Marian Keyes!

Malin, gästbloggare sa...

Tack Johanna! Jag prövar nog någon annan chick-littare nästa gång. Green har jag inte heller läst, t.ex.

Anonym sa...

Green har jag läst en bok av. Men vad hette den nu igen? Hon använde i alla fall bokens ca 3-400 sidor till att framföra ett budskap: välj den snälla kompiskillen istället. Litet som Bridget Jones kanske.

/Sara

Anonym sa...

Jag gillar nästan alla Keyes, men lite extra Sista chansen, Vattenmelonen, och Sushi for beginners. Minst tycker jag om Angels. Läser gärna Keyes på engelska, för det flyter på så bra.

Annan bra och rolig chick lit: Sophie Kinsella, Mats Standberg, Mian Lodalen (den sista om man vill ha lite mer queer-perspektiv). Har även läst ett par författare som var direkt botten, men dem vill jag inte ens nämna. :-)