måndag, augusti 06, 2007

Som vi älskade varandra

På en av våra litterära luncher i vintras så talade Jenny så intressant om Kärleken till Sofia Karlsson av Anders Paulrud, en av alla författare jag inte läst något av. Men nu har det blivit ändring på det! I söndags mer eller mindre sträckläste jag hans senaste Som vi älskade varandra, en vemodig och sorglig berättelse med starkt självbiografiska (?) drag. Det är berättelsen om ett kompisgäng på fem personer som hållt kontakten i över tjugofem år. Fram och tillbaka har vänskapen böljat i livets olika skeenden, men "nu" är det oåterkalleligen slut? Det är väldigt vemodigt beskrivet, men också, stundtals, väldigt roligt - om ni sett filmen "Vi som älskade varandra så mycket" så känner ni igen stämningen.

Jag gillar den här boken.

1 kommentar:

Jenny A, gästbloggare sa...

Ja, jag tycker om Paulrud, trots hans stundtals lite självömkande ådra. Filmen du beskriver har jag inte sett men titeln är ju onekligen väldigt lik boktiteln... Det tycks som om han fördjupar sig i det där svårgripbara som känslan av vemod kan innebära... Jag läser gärna Paulrud igen!