torsdag, maj 08, 2008

Lev enklare. Idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde

Lev enklare av Giséla Linde

Böcker med signum Dok är en populär avdelning på biblioteket. Både på det sättet att det lånas ganska flitigt från den hyllan, men också att det ges ut en mängd böcker inom detta område som handlar om tillämpad psykologi. Lite grann att förstå sig själv, eller om att våga vara den man är utan att förställa sig.

I vår har ”Lev enklare idéer för en hållbar livsstil” av Giséla Linde givits ut.

Ibland passerar Dokböckerna mig utan att det känns som att de tillför mig något, men den här boken gillar jag. Det tog tid att läsa den, men Linde har skrivit på ett sådant sätt att jag måste tänka efter när jag läser den. Boken skildrar människors livssituationer, dels välbeställda men också dem i situationer som måste vända på örena. Författaren använder både sig själv och andra som redskap i sina funderingar kring att praktiskt leva enklare men kanske mer harmoniskt. Jag upplever det som att den är skriven utan pekpinnar och den är inte heller klämkäck.

Linde tar t ex upp ekonomi, ekologi, alla måsten, feng shui, stoppa shoppa, frivillig enkelhet och ofrivillig, tempo, energi, skapa, utmana och våga.

Varje kapitel avslutas med ”Gör något”. Dessa aktiviteter och idéer är upp till en själv om man vill prova. Men en del av dem kittlar min nyfikenhet som att ”skapa med händerna”, att våga prova, kanske känna igen något som man har gjort tidigare i livet och tyckt om, att det duger, man blir glad själv av att hitta på och våga.

Författaren hänvisar också till andra personer och en del tillika författare. Så t ex Wilfrid Stinissen, som i sina böcker ibland tar upp meditation. Denna Stinissen är en person som tidigare har gjort stort intryck på mig. Så det är kanske också därför som ”Lev enklare” känns för mig som en ärlig bok som jag tar till mig.
En del av böckerna i hennes litteraturlista finns på biblioteket.

Giséla Linde arbetar både som frilansjournalist och som silversmed, ett liv som hon har valt.

2 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Både Köpstoppsbloggen & Jonas hållbara blogg har en sorts studiecirkel med denna bok.

Elin Wernestad sa...

Kul idé! kan nog ge mycket att diskutera en sådan här bok i grupp.