fredag, maj 09, 2008

Suveränt om surhet

Helena von Zweigbergks bok Ur vulkanens mun är verkligen en suverän studie av surhet! Boken handlar om ett par med två barn i 6-10-årsåldern, som åker på en veckas semster, trots att de inte har råd. De tänker att förhållandet behöver den här semestern, men istället blir förstås alla deras problem accentuerade. Den är så plågsam att jag inte klarade av att läsa ut den - redan dag två på deras semester hade jag fått nog, sen läste jag slutet och såg till min lättnad, att även om allt gått åt skogen, så ser de ljuset...

1 kommentar:

Anonym sa...

Javisst, surhet men den griper för fy vad illa barnen far! Trots som mamman hela tiden mässar att både pappan o hon själv vill barnens bästa! Den tog även starkt för jag tycker mig höra de här kommentarerna runt omkring mig. På bibblan, i affärerna o på semesterorterna.... Man kan läsa boken för att fundera över sitt egna beteende till sina käraste.
Med vänlig hälsning ewa wahlgren Jönköpings stadsbibliotek