torsdag, oktober 23, 2008

En ny Bredow?


Jag har nästan bara läst ungdomsböcker den senaste tiden och hjälp vad det finns mycket bra ungdomsböcker! Alla borde läsa en så kallad "ungdomsbok" om året. Minst. För man behöver absolut inte vara ungdom för att ta bra ungdomsböcker till sitt hjärta, ibland behöver man bara vara lite ung i sinnet.

Två ungdomsböcker som jag precis avslutat är Johanna Lindbäcks (som skriver på boktipsbloggen bokhora) "Min typ brorsa" och hennes debut "En liten chock". Typiska ungdomsböcker skulle jag vilja påstå men åh så bra. Temat är kärlek i båda, kärlek med förhinder. "Min typ brorsa" handlar om en tjej och en kille som är plastsyskon och blir kära i varandra. Ni förstår ju problemet! "En liten chock" handlar om Gustaf som är kär i sin lärare (en vikarie som går på lärarhögskolan) men samtidigt blir han kompis med Elin, en populär tjej i klassen. Såklart innehåller böckerna mycket om skolan (böckernas huvudpersoner går på gymnasiet) och relationer. Böckerna verkar gå hem hos ungdomar och jag tycker mig ana en viss likhet med ungdomsfavoriten Katarina von Bredow. Så jag skulle rekommendera Johanna Lindbäck till de som läst alla Bredows böcker och vill ha något liknande. Har ni läst henne? Håller ni med?

Inga kommentarer: