tisdag, oktober 28, 2008

Äntligen boksamtal!

Snart är det dags! Jag ska leda mitt allra första boksamtal enligt Aidan Chambers modell. De utvalda försökspersonerna är inga mindre än elever från Samhällsvetenskapliga programmets första gymnasieår (i fortsättningen kallade SP 1 A & B). De böcker som vi ska diskutera är skrivna av den svenska författaren Katarina Kieri.

Det hela började med att jag läste Kieris böcker Ingen grekisk gud, precis (2002) och Dansar Elias? Nej! (2004). Den sistnämnda tilldelades Augustpriset 2004. Sedan träffade jag klasserna i klassrummet på SP-programmet och berättade med stor entusiasm om författaren och dessa två böcker. Eleverna fick välja vilken bok de ville läsa och vi gick tillsammans till biblioteket där de lånade den bok de valt.

Dansar Elias? Nej! har en kille som huvudperson. Ingen grekisk gud, precis handlar om en tjej. Och lite förutsägbart sådär, så lånade killarna (alla utom en) boken med killen i huvurollen och tjejerna (alla utom tre) boken om tjejen.

Nu har förhoppningsvis alla läst sin bok och är sugna på att dela med sig av sina reflektioner och åsikter. Dagen D närmar sig och det ska bli mycket intressant och roligt att få dela denna läsupplevelse med eleverna. Till vår hjälp har vi Aidan Chambers och hans utomordentliga metodbok Böcker inom oss - om boksamtal (1998). Nu är det bara att önska mig och eleverna lycka till, men det här klarar vi såklart galant. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gick det?
Galant förstås!
tror
Lena K E

Therese Ö sa...

Det gick jättebra och det var så roligt! Gav verkligen mersmak!