fredag, oktober 24, 2008

Ny favorit bland den amerikanska underhållningslitteraturen - Jodi Picoult

Till helgen tänkte jag tipsa om en av mina nyupptäckta favoriter bland de amerikanska underhållningsförfattarna, nämligen Jodi Picoult. Fem av hennes böcker finns översatta till svenska. Jag har läst två, Försvinnanden och Den tionde kretsen men planerar att läsa flera! Populärlitteratur extra skulle jag vilja kalla denna typ av litteratur. Picoults böcker gör djupdykningar i det amerikanska samhället idag och ofta utspelar de sig i New England, vilket tilltalar mig eftersom denna del av USA är den jag är mest svag för. (Eller i alla fall bilden av New England kanske jag ska säga att jag är svag för, verklighetens New England kan säkert vara helt annorlunda mot den bild som ofta målas upp i diverse filmer och böcker.) Den tionde kretsen handlar om Trixie, en helt vanlig tonåring vars hela värld rasar samman när hon anklagar en av de poulära killarna i hennes High school för våldtäkt. Försvinnanden handlar om Delia som när hon ska gifta sig börjar få märkliga minnesbilder från en barndom som hon inte känner igen och det visar sig att hon får omvärdera hela sin uppväxt när hon får ett chokerande besked. Böckerna är spännande, välskrivna och lika svårsläppta som deckare. Mycket bra underhållning blandat med samhällsfrågor skulle jag vilja säga. Så har du inget att läsa till helgen eller tröttnat på deckare tycker jag att du genast ska plocka upp en av Jodi Picoults böcker!

Inga kommentarer: