tisdag, oktober 28, 2008

Nattfåk av Johan Theorin

Ja, jag vet att jag är sent ute. Och ja, jag vet att det redan har bloggats flitigt om denna bok. Men jag vill ändå dela med mig av min läsupplevelse till er unika läsare av Barbabloggen.

Nattfåk är Johans Theorins uppföljare av Skumtimmen som kom förra året. Båda böckerna utspelar sig på Öland och det öländska landskapet spelar en huvudroll i båda romanerna. Fåken är den isande storm som regelbundet drar förbi under vintern till stora bekymmer för människorna till sjöss och de bofasta iland.

Romanen utspelar sig på norra Öland vid den gamla gården Åludden som ligger alldeles vid havet och dit det också hör två fyrar. Här har många lidit skeppsbrott under århundradena när fåken slagit till och mycket vrakgods har tagits om hand och använts i uppbyggnaden av gården. Hit flyttar en Stockholmsfamilj för att bygga upp en ny tillvaro långt från den stressade storstadsmiljön. Snart sker ett dödsfall på gården, är det en olycka eller är det ett mord? I sorgen och förvirringen hos familjen händer andra märkliga ting, är det sorgen som tar sig sådana uttryck eller spökar det på gården?

Utanför gården pågår det vanliga livet. Geldof från Skumtimmen dyker upp även här, inbrottstjuvar, lokala poliser och landsortsbor lever sina liv och brottas med sina vardagliga problem. Ja, vad är det som händer egentligen -nutid och dåtid blandas med realism och övernaturliga händelser på ett Öland där fåken kommer allt närmare....

2 kommentarer:

Elin Wernestad sa...

Åh, den verkar spännande, är den lika bra som Skumtimmen?

Kathy sa...

Ja, jag tycker han har lyckats lika bra med den här romanen