måndag, maj 11, 2009

Boktipsens möjligheter

Hur får man tips om en bra bok i dagens Sverige? Hur hittar jag en bok som passar just mig? Man kan förstås läsa den här bloggen, fråga på biblioteket, fråga en kompis, kolla tidningarnas boktips eller varför inte prova alla de nya boktipssajterna som poppat upp de senaste tiden.

Själv har jag fastnat för några litteraturbloggar som jag följer: Bokhora, Bokfreak och Järfälla folkbiblioteks blogg. Som litteraturpedagogen Karna Nyström sa igår på en föreläsning jag var på: " Bloggar om litteratur är vår tids litterära salonger". Det stämmer rätt bra faktiskt!

Andra snabba tips är att gratis bli medlem Bok.nu och Boktipset.se eller Bokcirklar.se. Bok.nu och Boktipset.se påminner mycket om varandra, men där finns olikheter. På båda sajterna kan man skriva in vilka böcker man har läst och betygsätta dem. Utifrån detta görs sedan en automatisk och systematisk genomgång av böcker som liknar dem man gett högt betyg och så får man boktips på böcker som "sajten" helt enkelt tror att man skulle tycka om. Praktiskt! På Boktipset.se kan man dessutom fylla i sin status på en statusrad (liknande Facebook) samt skriva på varandras klotterplank. På Bokcirklar.se kan man starta egna bokcirklar eller delta i andras cirklar och diskutera det man läst. Självklart rymmer alla dessa tjänster mycket mer. Gå med själv så får du se!

Mitt sista tips för att få läsinspiration är att kolla in dina vänners bokhyllor på Facebook. Det hittar du under applikationen I´m reading.

2 kommentarer:

Boktokig sa...

Jag följer också flera bokbloggar och tycker att de är ett bra sätt att få tips om böcker. Har också min egen bokblogg för att hålla reda på vad jag läst samt föra tips vidare till andra!

Bok.nu är också en bra tjänst tycker jag. Då kan man hålla reda på de böcker som man vill läsa och behöver inte föra listor på papper som man kan tappa bort!

Anonym sa...

BERNUR!