onsdag, april 22, 2009

Världsbokdagen: författarbesök av Per Nilsson


På världsbokdagen torsdagen den 23 april kommer författaren Per Nilsson till Bildningscentrum Jan Fridegård där jag arbetar. Han kommer att träffa alla elever i årskurs 2 på gymnasiet och inför detta besök har eleverna läst minst en bok eller novell av honom. Efter avslutad läsning har jag och/eller svenskläraren haft ett boksamtal enligt Aidan Chambers metod gruppvis med eleverna. Under den här tiden har jag själv alltså läst flera böcker av författaren och också diskuterat dessa. Det har verkligen varit givande! Samma bok kan uppfattas och upplevas på många olika sätt utifrån läsarens "förkunskaper" och erfarenheter.


Jag har läst böckerna Hjärtans fröjd (1992), Du & du & du (1998) och Svenne (2006) samt novellen "Mod" som ingår i Färdlektyr 2003. Böckerna är till handlingen väldigt olika. Den första handlar om livet och utgår från tre totalt olika personer vars liv flätas samman på ett härligt/märkligt sätt, den andra handlar om den första stora förälskelsen som slutar olycklig kärlek och den tredje om rasism och påverkan i vardagssverige. Personligen tyckte jag att alla tre böckerna var bra! De tilltalade mig som vuxen och jag tror att de funkar för ungdomar från ca 13 år och uppåt. Jag som vuxen och läsvan tog till mig böckerna på ett sätt och detsamma gäller eleverna. Beroende på om de brukar läsa mycket, vilket typ av litteratur de läser, vad de har för livserfarenheter etc. påverkar självklart hur de läste boken. Några älskade dessa böcker, några tyckte att de var mindre bra. Några tyckte att boken de läst var barnslig, andra "såg förbi" det och var "öppnare" i sin läsning. För egen del satte böckerna både igång tankar och underhöll mig för stunden - en rätt skön kombination!

Inga kommentarer: