tisdag, juli 25, 2006

Flyga drake

I sommar har jag haft flera intressanta läsupplevelser. En av dem är "Flyga drake" - en bok som kommer stanna kvar länge hos mig. Författaren heter Khaled Hosseini och han skriver rakt in i mitt hjärta.

Berättelsen handlar om Amir och Hassan som växer upp tillsammans i ett Afghanistan där talibanerna ännu inte gripit makten. Amir och Hassan har ett alldeles speciellt band som gör dem oskiljbara. De har haft samma amma och mödrarna har, på olika vis, försvunnit ur deras liv vid födseln. Pojkarnas sammanbundna öden har dock en väsentlig skillnad. Amir är son till en högt uppsatt man och Hassan är deras tjänare.

Berättarjaget är Amir och det är ur hans ögon läsaren får ta del av Afghanistans tragiska historia. För mig handlar "Flyga drake" främst om vänskap och svek. Jag berörs starkt under läsningen - blir tårögd och småler också ibland.

Läs "Flyga drake" och förundras över den lilla människans mod i en alltför komplicerad verklighet.

3 kommentarer:

Malin, gästbloggare sa...

Detta är en av mina bästa böcker - jag tycker den är så bra!!!
En gång rekommenderade jag denna bok + Deborah Ellis böcker Parvanas vandring och Lerlägret till en mamma och hennes dotter, som slags parallella läsupplevelser.
En annan bok om Afghanistan som jag starkt kan rekommendera är "Samir och Samira"!

Anonym sa...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

Anonym sa...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»