tisdag, februari 13, 2007

Marianne Fredriksson

Hon var en på sätt och vis kontroversiell författare, Marianne Fredriksson. Lite för omtyckt och populär, lite för lite finlitterär. Mitt starkaste minne av hennes böcker kommer från året efter jag slutat gymnasiet och (hör och häpna) arbetade lite extra i ett gymnasiebibliotek. Där hittade jag Den som vandrar om natten och fick en stor läsupplevelse. Jag upplevde att jag förstod hur det var när Jesus gick omkring på jorden. Det hade 12 år av skolundervisning aldrig lyckats med.

Har ni några Fredrikssonska läsminnen att dela med er av?
(Den som vandrar om natten kan laddas ner som e-bok via Håbo biblioteks webbplats.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läste nästan allt jag kunde komma över av M. Fredriksson under min gymnasietid. Tyckte bäst om "Simon och ekarna" men gillade också "Kains bok". Där berättar Fredriksson om Biblens bröder Kain och Abel. Bibeln berättar om ett grymt brodersmord och Fredriksson berättar om människornas inre. En mördare är också en människa tycks hon vilja säga. Dock blev jag besviken på den sista boken hon skrev, vilket var synd. Men jag kommer minnas hennes varma personporträtt i det tidiga författarskapet...

Jenny