måndag, februari 05, 2007

Regina Spektors magiska värld ...

... framträder i fantasifulla ljudslingor och plingplongande piano. "Begin To Hope" är toppen, skivan gör mig glad, snart är det vår!

Musikbyrån röstade fram hennes platta till andra plats på topp 50 från det bästa år 2006. Bra röstat! Vem varför hamnade hon inte på första plats?

Kolla in Regina Spektors hemsida. Här kan du lyssna till min favoritlåt "Fidelity" och kolla in den supersnygga videon, bland mycket annat.

Kuriosa: Ryskfödda Spektor inspireras av Tolstoj och Dostojevskij.

Lyckans ost den som hunnit köpa biljetter till konserten i Stockholm den 4 mars. Suck...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och bravo!
Vilken bra sida med Regina Spector!
Och vilka bra videos/låtar!
Tack för tips!

Det är ju ytterst få artister som är generösa nog att bjuda på gratis lyssning och tittning!

Kan ni inte lista flera sådana?
Det har jag efterlyst från biblioteken.
Om det finns?

En av få jag hittat är Paul Simons Surprise-skiva. Där kan man lyssna till ett antal HELA låtar. Bland annat MIN favorit: Father and his daughter.

Blog on!

Dan Greider
http://blogg.aftonbladet.se/10688

Jenny A, gästbloggare sa...

Kul att du gillar Spektor!
Ja, synd att inte fler artister bjuder på sin musik.

Jag har ingen lista i nuläge, men det kommer kanske...

Här är ett annat tips på jazzsångerskan Madeleine Peyroux -
http://www.madeleinepeyroux.com/flash_content/main.html

Här kan man lyssna på hela låtar från hennes sofistikerade jazzpop-platta. En video, eller om det var två? finns också utlagda. Jag gillar att hon sjunger Tom Waits.

Håll utkik efter mer musik i bloggvärlden.

Tack för roliga illustrationer och betraktelser!

Anonym sa...

Uff!
Madeleine Peyroux var ju VÄLDIGT bra! Har Dance me to the end of love i öronen i skrivandets stund! Sprätter helt nytt liv i den sången! Och TOm Waits (min gamle favorit!)Looking for the heart... är som ny! Och Between bars - så bra! Och en Bob Dylan-låt som en30-tals Billie Holiday! Måste ringa Bob!
Väldigt bra tips! Man tackar!
Dan