måndag, september 17, 2007

Middlesex

Det här är verkligen en fantastisk bok! Bokens första mening "Jag har fötts två gånger" fångade mig direkt. Vilket underbart sätt att börja boken på. Karaktärerna i Middlesex är så levande och färgstarka. Berättelsen är full av humor och berättarglädje.

Boken handlar om två grekiska syskon som förälskar sig i varandra, flyr till Amerika med en båt (på grund av kriget mellan Grekland och Turkiet). Ombord på båten låtsas de som om de inte känner varandra. De ljuger ihop historier och tror smått på dem själva. Till sist gifter de sig. Det handlar även om syskonens barn och barnbarn. Framför allt handlar det om ett av deras barnbarn: Calliope, som är en pseudohermafrodit. Det är honom/henne vi får följa i denna släktsaga.

Det finns så mycket att tänka på och fundera kring i den här boken. Om man inte hade blivit till i just den stund då man blev till... Vem hade man varit då? Författaren Jeffrey Eugenides skriver: "Valet av tidpunkt måste vara exakt den rätta för att jag ska kunna bli den person som jag är." Jag funderade också över hur små saker påverkar våra liv. Hur livet kan ta en ny riktning bara på grund av en liten till synes obetydlig sak. Hur hade det sett ut om man inte hade gjort så, inte hade gått dit, inte hade reagerat som man gjorde? Jag minns hur jag funderade kring syskon som blir kära i varandra när jag läste Virgina Andrews böcker. När jag läser denna bok så funderar jag återigen över detta fenomen. Hur kan det bli så? Vad är det för händelser som påverkar att det blir som det blir? Eller spelar händelserna en biroll?

1 kommentar:

Jenny A, gästbloggare sa...

Hej igen Eva!
Kul att du gästbloggar här. Jag blir nyfiken på boken du beskriver, har inte hört om den förut. Själv läser jag just nu också en bok om ett syskonpar (tvillingar) som har en väldigt dysfunktionell relation - "Den som vässar vargars tänder" av Carina Rydberg. Det är en otäck bok men jag är väldigt fascinerad över hennes sätt att skriva in under huden...

Jag har inte heller läst Andrews böckerna men jag har hört en historia om en skolbibliotekarie som gömde Andrewsböckerna eftersom de var så populära och bibliotekarien ville hellre att eleverna skulle läsa Hemingway eller Selma Lagerlöf. Hm, undrar om Kafka skulle bli populär om han gömdes undan...?