måndag, oktober 22, 2007

Ett ytligt inlägg



Katarina von Bredows nya pocketböcker har verkligen fina omslag tycker jag och de passar böckernas innehåll. Pocketböckerna är nya upplagor på hennes äldre böcker. Man ska inte bry sig om en boks omslag brukar man säga men det gör man ju! Det borde var lag på att göra fina omslag på bra böcker så att alla vill läsa dem! Bredow skriver jätte-super-bra ungdomsböcker om kärlek som inte alltid är så lätt utan ganska komplicerad. Böckerna kan läsas av ung som gammal. Nu har du chansen att upptäcka henns lite tidigare böcker Syskonkärlek och Knappt lovlig igen. Med supercoola omslag. Bredows nyaste bok heter Som jag vill vara och handlar om att bli med barn som ung och hur man ska välja, abort eller inte. Boken har blivit uppmärksammad i pressen, bl.a. har det stått om den i DN. Den har däremot ett ganska fult omslag. Tycker jag. Vad tycker du?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Inte ett svar på din fråga: Men när jag ser omslagen tänker jag på att de alla är fotograferade (alltså inte tecknade), och påminner mig lite om dam- eller tjejtidningsomslag i stilen. Det är väl en trend just nu, att vi vill ha foton på böckerna? (Undermedvetet faller i alla fall jag mest för fotade, traditionellt "snygga" omslag.)
Kan dock hålla med om att omslaget till "Som jag vill vara" inte är så där jättekul. Men jag tror ändå att det har rätt "markörer" för att locka många tänkta läsare: ung tjej,med rätta tuffa och alternativa stilen. Eller är nitarmband kanske inte särskilt vågat längre..?

Anonym sa...

Nu måste jag fråga fråga, vem har gjort omslagen?

TommyÖ.

Elin Wernestad sa...

Sara: Nitarmband är väl tufft? Tror jag. :-)

Tommy: Det vet jag faktiskt inte men det måste jag ju ta reda på!

Anonym sa...

Tack Elin,

har letat i nätbutiker och på andra platser på nätet. Inte ens på förlagets hemsida hittade jag något. För övrigt tycker jag Lasse Sundh gör väldigt bra omslag. Se Bodil Malmstens senaste "Hör bara..." även hennes nästa kommer ha liknande omslag. Ben Watts Patient är också ett bra omslag. Dessutom gör Lasse Sundh omslaget till Magnus Ugglas skivor.
TommyÖ.

Jasmine sa...

Katarina von Bredow skriver underbara böcker! <3 'Syskonkärlek' är en av mina stora favoriter av alla böcker jag läst. Jag kan läsa Bredow's böcker flera gånger om. Jag blir alltid lika påverkad.
Stort tack till henne. <3