torsdag, oktober 11, 2007

Litterära cafét den 5/10

På vårt litterära café den 5/10 pratade vi om bokmässan som vi varit på veckan innan. Alla delade med sig av sina upplevelser och intryck, många var författarna som flimrade förbi. Malin berättade om att hon lyssnade på Desmond Tutu och att det kändes stort. Vi pratade också om en del nylästa och aktuella böcker.

Här var de böcker vi tog upp:

Kärlekens musik av Vikram Seth, en mycket bra bok om man får tro Malin och en av deltagarna på lunchen som också läst boken.
Ladies av Mara Lee, mycket fixering av yta och ingen igenkännings chick lit tyckte Malin och Elin. Ändå en intressant och lite sorglig bok som säger något om hur det är att vara kvinna idag.
Kenta och barbisarna av Pija Lindenbaum, Christina läste högt ur boken som verkade jätterolig! Kenta vill leka med tjejerna och deras barbisar, men vågar han och vad säger de andra killarna?
Färden genom mangroven av Maryse Condé berättade Kathy om. Det verkade också vara en pärla bland höstens bokutgivning och Kathy verkade tycka mycket om boken. Främlingskap var temat.
En sorts kärlek av Kluun pratade jag om. Jag vet inte om jag ska varna eller tipsa om boken, läs och döm själva. Boken handlar om det lyckade och framgångsrika paret Sten och Carmen som plötsligt drabbas av diagnosen bröstcancer. Deras värld rämnar och Sten börjar leva ett dubbelliv. På dagarna tar han hand om Carmen och på nätterna festar han och är otrogen.

Svinalängorna av Susanna Alakoski tipsade Pernilla om. Hon hade lyssnat på ett föredrag av Alakoski på mässan.
Som jag vill vara och Som om ingenting av Katarina von Bredow, en av Sveriges bästa ungdomsförfattare som man kan läsa som vuxen också. Hon lyckas alltid hitta mitt i prick och skriver om kärlek som inte alltid är så enkel tyckte Pernilla.
Granatklockorna i Myitkyina av Jesper Bengtsson, en bok som handlar om Burma.
De osynliga av Karel Glastra van Loon är också en bok som handlar om Burma.
Självkänsla nu!, Mera självkänsla! av Mia Törnblom. Pernilla hade sett Mia Törnblom på mässan, hon ger enkla råd och tips om hur man stärker sin självkänsla och hur man kan tänka i relationer t.ex.

Alla böckerna går att låna på Håbo bibliotek!
Nästa Litterära café är den 2/11 kl. 12:00. Alla är välkomna, både gamla och nya deltagare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hello! Jag har inte läst Kluun, men en som gjort det är Unni Drougge, hon skräder inte orden...
http://unnidrougge.blogg.se/ se inlägget 10 oktober.

TommyÖ.

Elin Wernestad sa...

Jag är faktiskt benägen att hålla med Unni om mycket. Jag blev lite lätt illamående och arg när jag läste boken. Stens beteende är verkligen barnsligt och själviskt. Sättet han försvarar sitt beteende på håller inte och jag har ingen förståelse för människor som tycker att detta är en "vacker historia om kärlek".