tisdag, maj 22, 2007

Skumtimmen


Läs den omtalade boken Skumtimmen. Det har jag gjort! Skumtimmen är en mycket spännande, suggestiv och lite mystisk berättelse. Vad hände egentligen med 6-åriga Jens som försvann på Ölands Alvar 1972? Jens trasiga mamma Julia återvänder till sin pappa Gerlof på Öland som 20-år senare börjat undersöka sitt barnbarns försvinnande. Nutidshistorien vävs ihop med en historia som börjar på Öland på 1940-talet. En historia om den elake Nils Kant. Här är det spänning till sista sidan för först då får vi veta hur det gick till när Jens försvann. Men detta är inte bara en spänningsroman, boken har flera bottnar och djup. Förutom att vara spännande är boken väldigt sorglig och Julias förlust av sin son Jens skildras med stor inlevelse och känsla. Öland beskrivs kärleksfullt i boken och ramar in handlingen på ett fint sätt. Mys och rys när du läser denna superdebut av Johan Theorin!

Du kan provläsa första kapitlet här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillade också Skumtimmen mycket! Eftersom jag bott på Öland i många år så blir det förstås extra speciellt, men jag tycker också att det var kul med bokens ovanliga "deckare" - snacka om anti-hjältar!
Men visst var bokens slut extra sorgligt - var det tvunget att XX skulle visa sig vara skyldig...?

Malin

Elin Wernestad sa...

Jag håller verkligen med dig om slutet. Fick riktig ångest när jag förstod vart det lutade...

Anonym sa...

Jag tycker boken var lite för mycket vanlig deckare för min smak - för lite spökerier med andra ord :-)

Jag kommer inte minnas den särskilt starkt, men den var helt OK medan den varade.

Anonym sa...

Jag hade stor behållning av Skumtimmen, eftersom jag håller till i det område där historien utspelas. Jag bor ungefär på den plats där den dramatiska upplösningen sker. Eftersom jag har detaljkännedom blev jag litet lätt störd av att författaren avsiktligt "mixat ihop" alla tätorter, men det kan vara jag som är "miljöskadad". Detta kan bli en bra film, fast tåget får man kanske filma på Korsika eller så?
Ossian