torsdag, maj 31, 2007

Tio bästa barnboksklassikerna?

I senaste Fönstret 2007:03 publiceras Ulrika Knutsons topp tio-lista vad gäller barnboksklassiker (man kan undra varför hon fick det uppdraget - är det just kunskap om barnböcker hon är känd för? Eller är det klassikerbegreppet? Jag minns att jag för länge sedan besökte en debatt på Bok & Bibliotek som hon var moderator för - och jag minns att jag blev arg, men inte varför! :) )
1. H.C. Andersen : Den fula ankungen
2. Lewis Carroll : Alices äventyr i underlandet
3. Mark Twain : Huckleberry Finns äventyr
4. Selma Lagerlöf : Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
5. L M Montgomery : Anne på Grönkulla
6. AA Milne : Nalle Puh
7. P L Travers : Mary Poppins
8. Antoine de Saint-Expery : Lille prinsen
9. Astrid Lindgren : Pippi Långstrump
10. Tove Jansson: Trollvinter

Vad säger ni? Blir ni upprörda? Vad saknas/ska bort?

3 kommentarer:

Jenny A, gästbloggare sa...

Är det inte så här med listor att de innehar en sort inneboende idé om att göras om och förändras. Listans idé är att vara formlig tror jag... eller? När jag ser den här listan av Knutson vill jag genast göra om den. Inte för att den är dålig på något sätt, men det är nog mer att jag vill göra en egen. Barnböcker får mig att tänka på min egen barnbokdom.

Min lista består av tre böcker jag inte skulle klarat mig utan som barn

- Krakel Spektakel köper en klubba av Lennart Hellsing.
- Vem ska trösta knyttet? av Tove Jansson.
- Skuggserien av Maria Gripe.

Anonym sa...

Eftersom jag är 70-talist liksom Jenny, håller jag mer på hennes lista. De här tre har jag läst, men jag har faktiskt aldrig läst t ex Alice i Underlandet.

Men klassikerbegreppet kanske inte alls ska relateras till personliga erfarenheter, utan vara en kvantitativ bedömning av hur många som säger att en viss bok är just en klassiker? Det blir ett slags cirkelresonemang. Konstigt.

Anonym sa...

Jag vet inte vilka kriterier som fanns när Knutsson satte ihop sin lista, men jag saknar ju bilderböckerna! Jag håller också med Jenny om att Skuggserien saknas; den borde stämma in på vilken klassikerdefinition som helst. Jag tycker gott att Maria Gripe tål att jämföras med både Astrid och Tove.