söndag, januari 06, 2008

Vilken är din Slas-favorit?

Mer än 80 böcker hann Stig Claesson skriva. Själv läste jag honom intensivt under 70-80-talen. Jag älskade hans vemodiga och humoristiska skildringar av den svenska landsbygden. Det var Slas som gjorde att alla mina vykort under en period endast innehöll texten "Mår bra. Maten bra." (något annat hade väckt oro på hemorten ansåg "jaget" i boken...ja, vad hette den...han byggde järnväg i Jugoslavien??).
Bland mina Slas-favoriter finns Samtal på ett fjärrtåg, Varför stirrar ni på mina fötter? och så förstås Vem älskar Yngve Frej?
Vilken är din favorit?

1 kommentar:

Anonym sa...

Flera av Slas senare böcker är också mycket fina, t ex memoarerna från Paris i Efter oss syndafloden (man blir avundsjuk när man läser den!). Kärlekshistorien Sov du så diskar jag är också enastående./Ola