tisdag, mars 04, 2008

En liten chock


Ungdomsböcker har en tendens att vara mer problemorienterade än samtidsromaner i allmänhet. Det är inte ovanligt att en och samma bok tar upp frånvarande föräldrar, mobbing, alkoholism, ätstörningar osv och det kan bli något tröttsamt i längden. Ibland kommer det dock ut böcker som håller sig på rätt sida gränsen utan att för den sakens skull bli slätstrukna.


En sådan bok är Johanna Lindbäcks debutroman En liten chock. Den handlar om Gustav som går sista året i gymnasiet. Hans mamma har gått bort i cancer ett par år tidigare och han lever tillsammans med sin amerikanske, utåtriktade pappa Jack som har en fantastisk förmåga att dra till sig kvinnliga studenter från universitetet där han jobbar, något som Gustav inte är odelat förtjust i. I Gustavs närhet finns två unga kvinnor som på olika sätt gör intryck på honom, vikarien och yrvädret Eva som stormar in och vänder upp och ner på Gustavs tillvaro och klasskamraten Elin som har varit tillsammans med Johan hur länge som helst, men allt verkar bara stämma mellan henne och Gustav när de möts i ett gemensamt projekt till skoltidningen.

Jag tycker mycket om språket i den här boken och det får mig att tänka på Johanna Thydells böcker I taket lyser stjärnorna och Det fattas en tärning som också de lyckas skapa en trovärdighet i dialogerna
En annan detalj som jag fastnat för är att författaren inte gör så stor sak av att Gustav har ett funktionshinder, hans ena ben är längre än det andra.
I sommar kommer Johanna Lindbäck ut med en ny bok, Min typ brorsa. Jag ser fram emot att läsa den.

3 kommentarer:

Malin, gästbloggare sa...

Inspirerad av detta inlägg har jag kastat mig över boken och nästan sträckläst den! Jag tyckte det var en jättebra bok med rolig dialog. Tror många killar skulle gilla den, men omslaget är väldigt "tjejigt". Eller?

Elin Wernestad sa...

Jo, jag tycker nog också att omslaget är ganska "tjejigt". JAg skulle inte gissat på att boken handlade om en kille när jag tittar på omslaget.

Pernilla sa...

Javisst är det ett tjejigt omslag och säkert förlorar man en del läsare på det. Trist.